* Zpytování
svědomí
(Neustálé hodnocení své cesty, směru,
porovnávání se s Kristem, s jeho dobrým plánem pro mě,
obrácení svého pohledu na dorodiní a dary od něho přijatá a
zhodnocewní mého nakládání s těmito dary...)
* Lítost
Bolest ducha, zřeknutí se spáchaného
hříchu, předsevzetí dále nehřešit. Jsou to úkony vůle. Není
nutné (a ani vždycky možné), aby se lítost - bolest ducha
projevovala bolestí citovou. Žádný hřích nelze odpustit bez
lítosti.
* Předsevzetí
Je podstatný prvek lítosti. Je ukazatelem
upřímné lítosti.
Požadavky předsevzetí u těžkých hříchů:
Pevné - kajícník musí mít vůli znovu nehřešit. Toto
předsevzetí neruší ani velká obava ze znovuupadnutí do
těžkého hříchu...
Účinné - kajícník chce použít všechny prostředky, které se
zdají nutné pro odvrácení dalšího těžkého hříchu.
Všeobecné - vztahuje se na všechny těžké hříchy.
* Vyznání
Žaloba hříchu, spáchaných po křtu (od
poslední zpovědi), řečená knězi za účelem odpuštění. Toto
vyznání je, pokud jde o těžké hříchy, nezbytné.
Požadavek vyznat: hřích vnitřní (měl jsem v úmyslu...)
hřích vnější (realizace úmyslu)
podle počtu - alespoň přibližně
podle druhu
podle okolnosti - mění druh a tíži...
pravdivě
* Dostiučinění ("Pokání")
Je to dobrovolné snášení
"trestu", uloženého zpovědníkem, na kompenzování
nespravedlnosti, způsobené hříchy vůči Bohu a lidem, na
zabránění budoucích hříchů...
Účel dostiučinění je tedy: odvetný, léčivý, ochranný. Vůle
činit dostiučinění je podstatná část svátosti smíření,
nutná k platnosti. Je to nová cesta nastoupená po zpovědi. Nelze
se zpovídat a nechtít nově vyjít na cestu...
Jen Bůh odpouští !
Lehké hříchy (všední
hříchy) mohou být odpuštěny mimo rámec různým způsobem,
např. mší svatou, svatým přijímáním, ostatními svátostmi,
svátostinami, modllitbou, lítostí, kajícími úkony, posty
almužnami, skutky lásky. Avšak odpuštění lehkých hříchů
skrze svátost smíření vyniká jako jistější a účinnější ze
všech možných prostředků na prvém místě.
Devocionální zpověď prohlubuje sebepoznání, prohlubování
pokory, zasahování mravní slabosti u kořene, očištění
svědomí, posílení vůle, boje proti nedbalosti a vlažnosti....
Dále se dá říci, že z čistě psychologického hlediska není
vhodnější prostředek pro přípravu na setkání s Bohem tváří
v tvář (Boží soud), než právě ušní individuální zpověď,
konaná před konkrétním člověkem z masa a kostí.
/Zpracováno podle
přednášek z morální teologie Dr. Skoblíka/