Pověra
bezbožectví
modloslužba
věštění
magie
spiritismus
Všemuvěrci
a takykatolíci:
Od
dob, kdy lidé přestali věřit v Boha,
ne že by nevěřili ničemu, naopak, věří
všemu.
G. K. Chesterton
Moc rád bych se
už konečně setkal se skutečným ateistou. Tentokrát jsem si
myslel, že jsem ho potkal. Seznámil jsem se s ním prostřednictvím
jeho dcery, která si v knihovně mé ordinace půjčovala nějakou
literaturu ke
zkouškám na lékařské
fakultě. Když přišel
učebnice vrátit a za dceru poděkovat tatínek, poseděli jsme spolu
a mimo témata o studiích, sportu a politice přišla řeč také na
téma víry.
Tatínek o sobě tvrdil, že je nevěřícím a vědeckým
ateistou. Snažil se to doložit dnes už sice trochu vyčichlými
ateistickými frázemi, ale protože nebyl ani útočný, ani hloupý,
jak u řady jeho souvěrců bývá, diskutoval jsem s ním rád a
myslím si, že rozhovor přinesl užitek oběma.
Když hovořil o své manželce a její operaci, která dopadla naštěstí dobře, zaťukal na stůl se slovy: Musím to
zaklepat.
Nechal jsem jeho počínání bez komentáře, ale byl jsem
trochu smutný z toho, že ani v tomto případě jsem skutečného
nevěřícího vědeckého ateistu nepotkal.
Vezmeš-li totiž člověka, který se vydává za nevěřícího
či lépe za ateistu, a chvíli s ním budeš třepat, nějaké
pseudonáboženství z něho vypadne. Nejprve pověra, potom něco
navíc. Čistokrevní bezvěrci jsou asi světlou výjimkou.
Pokud věří na pověry ateisté klepající na dřevo, nejezdící
v pátek třináctého v měsíci autem nebo při pohledu na
černou kočku plivající přes rameno, jaksi to k jejich vyznání
patří. Pokud k tomu přidají ještě rady z horoskopů
nebo karet, nelze k jejich světonázoru nic namítat. Odmítají
Boha, zbývá jim tedy kávová sedlina nebo virgule.
Proč tak ovšem jednají ti, kteří se vydávají za věřící
katolíky, to je jiná otázka –
z oblasti poruch duševního zdraví. Těm, kteří v pondělí
navštíví mága, v úterý vědmu, ve středu převtělovače,
ve čtvrtek dianetika, v pátek si nechají posilnit auru a vyčistit
čakry, v sobotu si koupí horoskop a v neděli slavnostně
přijmou Eucharistii, bych doporučoval, aby co nejdříve vyhledali lékaře,
nebo se studeným obkladem na hlavě hluboce uvažovali o své tzv. křesťanské víře.
Znám zbožnou Moravanku,
která po přijetí Eucharistie zaujme u dveří kostela jogínskou
polohu a na růženci odříkává budhistické mantry.
Tomu na jedné straně říkám silné náboženství,
ale na druhé straně slabá křesťanská víra. Kdo ví, jestli vůbec
ještě nějaká. U takových takykatolíků je křesťanská víra
v hluboké předsmrtné agonii. U některých všemuvěrců už
i po pohřbu.
podle
Maxe Kašparů – „Věroměr“ s. 45-46.
Písmo
svaté o věštění, magii
a různých formách modloslužby:
Nebudeš mít jiného boha mimo mne. (Ex
20, 2-5; Dt 6, 4; Mt 4, 10; 22, 37)
Starý
zákon:
Dt 18, 9-14; 4, 19; Lv
19, 31; 20, 6; Iz 47,
11-15; Jer 10, 2; Mdr 17, 7-8;
Nový
zákon:
Mk 8, 36-37; Sk
16, 16-21; 19, 11-34; Ef
6, 10-20; 1 Sol 5,
22;
KATECHISMUS
KATOLICKÉ
CÍRKVE
2110
První přikázání zakazuje uctívat jiné bohy, kromě jediného Pána,
který se zjevil svému lidu. Zakazuje pověru a bezbožectví. Pověra
představuje jistým způsobem zvrácené přehánění
(per
excessum) náboženství; bezbožectví je neřest opačná,
je to nedostatek (per
defectum) ctnosti zbožnosti.
2111
Pověra je úchylka náboženského cítění a úkonů, které
člověku ukládá. Může také zasáhnout do kultu, který vzdáváme
pravému Bohu, např. když se jistým, jinak oprávněným nebo potřebným
úkonům přikládá důležitost nějakým způsobem kouzelná. Přikládat
účinnost pouze hmotné stránce modliteb nebo svátostným znamením bez
ohledu na vnitřní postoje, které vyžadují, znamená upadat do pověry.
(Mt 23, 16-22)
2112
První přikázání odsuzuje mnohobožství
(polyteismus).
Vyžaduje od člověka, aby nevěřil jiným bohům kromě Boha, aby neuctíval
jiná božstva kromě Jediného. Písmo neustále připomíná odmítání
model, které jsou „stříbro a zlato, dílo lidských rukou“; které
„mají ústa, ale nemluví, mají očí, ale nevidí …“. Tyto nicotné
modly činí člověka nicotným: „Jím jsou podobní ti, kdo je
zhotovují, každý, kdo v ně doufá“ (Ž 115, 4-5.8). Bůh naopak je živý
Bůh (Joz 3, 10), který dává život a zasahuje do dějin.
2113
Modloslužba
se netýká jen falešných pohanských kultů. Zůstává trvalým pokušením
víry. Spočívá ve zbožšťování toho, co není Bůh. Modloslužba
je, když člověk uctívá tvora místo Boha a klaní se mu, ať se
jedná o bůžky nebo démony (např. u satanismu), o moc, o rozkoš, o rasu,
o předky, o stát, o peníze atd. Nemůžete sloužit Bohu i mamonu,
říká Ježíš (Mt 6, 24). Mnoho učedníků zemřelo, aby se neklanělo „Šelmě“
(Zj 13-14), a odmítli dokonce i jen předstírat, že ji uctívají. Modloslužba
popírá, že jediným Pánem je Bůh; proto je neslučitelná se společenstvím
s Bohem (Gal 5, 20; Ef 5, 5).
2114
Lidský život se harmonicky sjednocuje
v klanění Jedinému. Přikázání klanět se pouze Pánu činí
člověka vnitřně jednotným a zachraňuje před bezbřehou roztříštěností.
Modloslužba je perverze náboženského cítění vrozeného člověku.
Modloslužebník je ten, kdo svůj nezničitelný pojem Boha
vztahuje na cokoliv jiného než na Boha.
2115
Bůh může zjevit budoucnost svým prorokům nebo jiným světcům.
Správný postoj křesťana spočívá v tom, že se, pokud jde o jeho
budoucnost, odevzdá s důvěrou do rukou Prozřetelnosti
a vyhýbá se ve vztahu k budoucnosti každé nezdravé zvědavosti.
Nepředvídavost může být nedostatkem odpovědnosti.
2116
Je třeba odmítat všechny způsoby věštění:
vzývání satana nebo zlých duchů, vyvolávání mrtvých
nebo jiné praktiky, o nichž se neprávem soudí, že „odhalují“
budoucnost
(Dt 18, 10; Jer 29, 8). Uchylovat se o radu k horoskopům,
k astrologii, k hádání z ruky, k výkladu
předtuch a věšteb, k jevům jasnovidectví, ptát
se věštců (médií),
v tom všem se skrývá vůle mít vládu nad časem, nad dějinami a
konečně nad lidmi a zároveň touha naklonit si skryté mocnosti. Je to v příkrém
rozporu se ctí a úctou spojenou s láskyplnou bázní, jakou dlužíme
pouze Bohu.
2117
Všechny praktiky magie
a
čarodějnictví, kterými člověk zamýšlí podrobit si skryté
síly, aby mu sloužily, a tak dosáhnout nadpřirozené moci nad bližním,
byť by to směřovalo i k jeho uzdravení závažně odporuje ctnosti
zbožnosti. Takové praktiky jsou ještě více odsouzeníhodné, jsou-li
spojeny s úmyslem škodit druhým nebo když se dovolávají zásahu zlých
duchů. Také nošení talismanů je hodno pokárání. Věštění
nebo magie se často užívá ve spiritismu.
Proto církev věřící před ním varuje. Uchylování se k tzv. přírodním
léčebným metodám nesmí vést ani ke vzývání zlých mocností, ani ke zneužívání
důvěřivosti druhých.
Stěží
postihujeme to, co je na zemi,
s námahou
vysvětlujeme, co máme na dosah ruky.
Kdo
prozkoumá to, co je na nebesích? (Mdr 9, 16)