Okultismus

Pojem okultismus pochází z lat. slova occultus a znamená tajemnou, skrytou a tajuplnou vědu. Jádrem okultismu je magie. Lexikon des Geheimwissens (Freiburg 1976) definuje okultismus jako „teorii a praxi přírodních jevů, jejichž příčiny se ještě nedají objasnit dosud známými přírodními zákony“ (s. 300). Okultismus vychází z představy, že najde prostředky a cesty, jak použít v dnešní době prastaré pověrečné praktiky, rituály a zaříkávací formule k užitku nebo ke škodě jiných lidí. Rovněž k němu patří i představa, že může navazovat kontakt nebo spojení   s duchy, dušemi zemřelých nebo některými kosmickými silami.

     Lexikon der Sekten (Freiburg 1991) rozlišuje mezi esoterickým a empirickým okultismem: „V esoterickém okultismu hraje velkou roli především tajná nauka, jak ji systematizují určité ideologické skupiny v tzv. tajných vědách, např, teosofie, antroposofie, rosikruciáni. Tato nauka je k dispozici jen několika vůdčím osobnostem (zasvěcencům), přičemž žák (adept) musí absolvovat celou řadu zasvěcovacích stupňů, většinou spojených s určitými technikami vědomí (iniciace). Naproti tomu empirický okultismus se odvolává na zkušenostní vědění každému přístupné.“

Dějiny okultismu  1. Původ

     Označení okultismus se začalo používat poté, co v roce 1530 vyšla kniha De occulta philosophia od Heinricha Cornelia Agrippy (1486  - 1535). Agippa vytváří pozdější těžiště okultismu: klasifikaci duchů, odstupňovaná cesta člověka  k vysvobození, analogie makrokosmu a mikrokosmu a další život duše člověka po jeho smrti.

2. Moderní okultismus

     Moderní okultismus začíná v roce 1848 v Hydesvillu (USA). Dcery metodistického farmáře Johna Foxe slyšely v domě zvláštní klepavé zvuky. Toto ťukání a klepání bylo definováno jako klepání způsobené duchy. Poměrně rychle se rozvinuly praktiky umožňující s těmito údajnými „spirits“ (duchy) vejít do styku. K nejběžnějším metodám dnes patří: kyvadlo, hýbání stolkem, stoleček („abeceda duchů“), automatické psaní, spiritistické seance s médii.

Ke spoluzakladatelům moderního okultismu patří mj. Jakub Lorber (1800 - 1864), Franz Anton Mesmer (1734  - 1815) a Hippolyte Denizard Rivail  (1804 - 1869), který pod jménem Allen Kardec založil v r. 1858 první spiritistickou společnost. Jeho Kniha duchů je ještě dnes považována za základní dílo spiritistů. Spiritismem se také dlouhá léta zabývala zakladatelka Teosofické společnosti Helena Petrovna Blavatská (1831 1891).

Formy moderního okultismu

     Moderní okultismus rozlišuje praktiky a jevy podle druhu a žádaného cíle nebo účelu. Dělí se zhruba do tří skupin:

- médiové fenomény (fenomény spojené s médiem: - věštění z křišťálové koule, výklad horoskopu, čtení z ruky; - kontakty s oním světem se zvukovými záznamy, fotografiemi, filmovými nebo videovými záznamy;   - virgule, kyvadlo; - osoby, které pomocí své myšlenkové síly údajně mění hmotu; - různé orákulové praktiky jako I‘ťing, runy, vykládání karet.)

- prožitkové fenomény (fenomény, které se prožívají o samotě nebo ve skupině: - hýbání sklenicemi, stolkem, numerologie)

- kultické úkony (rity: - neosatanismus, černé mše; - kulty čarodějnic;  - novopohanské či novogermánské kulty.).

Nebezpečí okultismu

- Ztráta autonomie (přenesení odpovědnosti za vlastní život na nějakého ducha, protože ten má z onoho světa lepší přehled nad vlastním životem a může tedy pozitivně utvářet budoucnost).

- Rušení sociálních kontaktů (s navázáním se na okultní nebo spiritistickou skupinu často následuje přerušení dosavadních sociálních vztahů, protože otázky a problémy vlastního života už nejsou základem rozhovoru s ostatními lidmi).

- Potlačování problémů (v případě úmrtí v rodině přebírá okultismus úlohu vyrovnat se se smutkem, protože okultismus teď nabízí přímé navázání kontaktů se zemřelým).

- Odbourávání strachu (okultisté často tvrdí, že prostřednictvím kontaktů s oním světem dokáží odbourávat strach, protože jsou zbaveni nejistoty ohledně vlastního života. Ovšem právě zde může naopak vznikat další úzkost, např. díky údajným hrozným poselstvím ze záhrobí, díky předáváním dat úmrtí, hrozícího neštěstí atd.).

- Médiumální psychóza (poselství od duchů jsou zpravidla sepisována nebo namlouvána na pásek. V případě psychózy zakoušejí dotyčné osoby duchy přímo, tedy nepotřebují žádný pomocný prostředek, aby údajná poselství přijímaly. To může za určitých okolností vést k chorobným psychotickým stavům, až k nebezpečí sebevraždy).

Společenský pokus o výklad

     Pro mnoho lidí nastupují okultní praktiky a představy na místo náboženství, umění a vědy. To je doloženo tím, že jako nejdůležitější důvody pro příklon k okultním praktikám uvádějí zájem o mimořádnost, který byl dříve uspokojován v náboženství, vírou; zábavu, kterou uspokojovalo umění, a zvědavost, která vedla k vědění a vědě. A konečně tu hraje i důležitou roli tzv. krize smyslu. Tradiční odpovědi křesťanské víry, filosofie a umění „ztratily na přesvědčivosti“. ... Odpovědi různých náboženství na mnoho otázek se zároveň staly soukromou záležitostí a náboženství se proměnilo v soukromý podnik, který musí konkurovat s ostatními nabídkami. Příklon k okultním praktikám je často poukazem na zklamání ze sociální skutečnosti a moderního obrazu světa. Tak se také právě tzv. mládežnický okultismus interpretuje jako určitý druh protestu proti světu dospělých. Proto se jako nejčastější důvod mladistvých, kteří se účastní okultních praktik, uvádí zvědavost: zdá se, že okultní praktiky vyhovují potřebě po něčem nevšedním, vyšším, duchovním, i potřebě moci.

Malý slovník sekt, Karmelitánské nakladatelství Kostelní Vydří, 1998

Od  25.  září 2006    návštěv