Pravá láska čeká

    

Baptistický pastor Richard Ross zakladatel hnutí True Love Waits

Zpěvačka Rebecca St. Jamesová

baseballista Brett Butler
basketbalista A. C. Green

Miss Ameriky roku 2003 Erika Haroldová

skupina Point of Grace

Všechno začalo na počátku 90. let. V dubnu 1993 baptistický pastor Richard Ross z města Nashville  v USA shromáždil 59 mladých lidí, kteří složili přísahu zachování pohlavní čistoty až do svatby. Hnutí dostalo název „Pravá láska čeká“. V průběhu několika málo let se stala tato iniciativa nesmírně populární ve všech křesťanských denominacích, také v Katolické církvi. Dnes jsou do ní zapojeny už miliony mladých lidí. Samozřejmě to zdaleka není většina současné generace teenagerů, nicméně rychle rostoucí počet signatářů tohoto závazku je velikou nadějí do budoucna.

„Pochopil(a) jsem, že opravdová láska čeká, proto se zavazuji před Bohem, před sebou samým, svojí rodinou, přáteli, před mým budoucím manželským partnerem a dětmi, které přijdou, že až do svatby nebudu mít žádný pohlavní styk.“ 

Tak zní obsah slavnostního slibu, který každou neděli skládají v katolických, pravoslavných a protestantských svatyních v USA tisíce mladých chlapců a dívek. Někde se tak děje i na stadionech a sjezdech tohoto hnutí. Slib mohou bez nejmenších problémů uzavřít  i ti, kteří už pohlavní styk měli, na to se totiž nikdo neptá. Co bylo, bylo – teď se člověk rozhoduje znovu pro úplně jiný, čistý život. Po slibu dostávají mladí lidé stříbrný prsten, který je viditelným znamením jejich rozhodnutí. V r. 1997 ve Washingtonu na závěr kongresu hnutí bylo umístěno na trávníku poblíž Bílého domu 250 tisíc lístků s podpisy pod tento slib. V některých amerických školách vznikly „kluby panen“, na ulicích lze potkat mladé lidi s nápisy na košilích typu: „Žádný sex“, „Protože Tě miluji, nepůjdu s Tebou do postele před svatbou“, „Prezervativ nechrání srdce“ apod. Samostatnou katolickou větev tohoto hnutí vede kněz William Carmody z Denveru (stát Colorado). 

Odhaduje se, že až 16 % děvčat a 10 % chlapců ve věku zhruba 15-25 let se rozhodlo v Americe složit tento slib. Hnutí se šíří dál, vznikly první organizace v Evropě i v Africe. 

V sousedním Polsku je známo pod názvem „Hnutí čistých srdcí“ a stojí pevně na katolických základech. Slib čistoty až do sňatku je tam spojen s touto modlitbou: 

„Pane Ježíši, děkuji Ti, že jsi mne miloval láskou, která pozvedá i z nejtěžších pádů a léčí i nejbolestivější rány. Očisti mé srdce ode všeho zla, které mi nedovoluje zakusit dar čisté lásky a těšit se z něho. Odevzdávám Ti, Pane, svou paměť, rozum, duši i tělo s mojí pohlavností a slibuji, že nebudu mít sexuální styk až do doby kdy uzavřu svátost manželství. Zároveň se zavazuji nečíst, nekupovat a nesledovat časopisy, programy a filmy s pornografickým obsahem, slibuji, že se budu denně modlit, číst Písmo svaté, pravidelně přistupovat ke svátosti smíření a často přijímat Tělo Páně. Pane Ježíši, buď jediným Pánem mého života. Uč mne kontrolovat můj pohlavní pud a myšlenky. Prosím Tě o pomoc, abych unikal všemu, co činí závislým a zotročuje, zvláště cigaretám, alkoholu a drogám. Nauč mne žít a jednat tak, aby v mém životě byla láska tím nejdůležitějším. Maria, Matko moje, veď mne cestami víry k samému zdroji Lásky, k Ježíši, abych vždy jenom v Něho doufal a Jemu věřil. Amen.“

Tento „výbuch pruderie“ mezi mládeží je pro odborníky šokem. Italská psycholožka M. R. Parsiová to vysvětluje následovně: „Svět se stal tak zkaženým, že lidé cítí potřebu útěku od zkomercializovaného sexu a návratu k čistotě duše. Dnes jsou neřesti veřejné a ctnosti soukromé. Čistota je formou obrany, cestou vedoucí k diskrétnímu a nevyslovitelnému štěstí.“ 

Sociologové chápou tento fenomén i jako vzpouru dnešní mládeže proti generaci svých rodičů, která organizovala revoluci roku 1968, jež byla i bojem za „volnou lásku“ a „svobodný sex“. Tyto pseudohodnoty vyvolaly rozvraty rodin, jejichž obětí se stala právě nynější mládež, proto ty projevy odporu. Příkladem jdou i některé hvězdy. Např. Miss USA roku 2003 Erika Haroldová hrdě prohlásila ke zděšení pořadatelů v televizi, že za nejdůležitější dobro pro sebe pokládá „zůstat až do svatby pannou“. Podobně se vyjádřily také miss některých jednotlivých států USA. Předmanželskou čistotu propagují i populární zpěváci, např. Rebecca St. Jamesová, Jessica Simpsonová nebo skupina Point of Grace. Ke slibu sexuální abstinence až do sňatku se zavazují i známí sportovci, např. basketbalista A. C. Green nebo baseballista Brett Butler. To všechno ale působí vrásky na čele zastáncům opačné morálky, zvláště těm, kteří mají zisk z antikoncepce, interrupcí a pornoprůmyslu.

Britský deník „The Independent“ zveřejnil v květnu letošního roku (2004) varovný článek Johna Hariho pod názvem „Brigády panenství“, kde varuje Evropu před invazí tohoto hnutí z Ameriky a jak jinak - hlavním „viníkem“ je Katolická církev. Kéž by tento požehnaný trend nadále a nezadržitelně s pomocí Boží a na přímluvu P. Marie sílil! A také - kéž by se ujal mezi mladými i v naší vlasti!

Radomír Malý, Immaculata 5/2004 č. 75, s. 20; 
Zpracováno podle „Gość Niedzielny“ 18.7.2004


 V roce 1993 se mezi mládeži ve Spojených státech rozpoutala skutečná mravní revoluce, která se ku podivu všech rozvíjí velmi dynamicky a stává se velmi rozšířeným hnutím. 

K hnuti True Love Waits se již připojilo na několik milionů mladých lidí.

Opravdová láska čeká

Slib úplné předmanželské sexuální abstinence složilo v USA 16% děvčat a 10 % chlapců. Navíc počet těch, kteří o tom velmi vážně uvažují a sympatizantů zmíněného hnutí, velmi rychle roste. Panenství a úplná sexuální abstinence před uzavřením manželství se staly pro velkou část americké mládeže znamením nového životního stylu. Děvčata s hrdostí hovoří o svém panenství. Na středních školách existují kluby panen e mládež nosí trička s nápisy propagujícími sexuální abstinenci: Protože tě mám rád, nepůjdu s tebou před svatbou do postele. Kondom neochrání srdce. Opravdová láska čeká

Miss Ameriky roku 2003, velmi inteligentní 22 letá Erika Harold je čelní propagátorkou úplné předmanželské abstinence. Při každém veřejném vystoupení vyzývá k sexuální zdrženlivostí, při čemž hrdě  o sobě říká, že je pannou a že jí chce zůstat až do dne své svatby. Před několika měsíci organizátoři soutěže Miss America prosili Eriku, aby při konferenci ve Washingtonu nemluvila o hnutí True Love Waits. Její odpověď byla jasná: „K předmanželské sexuální abstinenci jsem přesvědčovala ještě dříve, než jsem se stala miss Ameriky, a budu to dělat i nadále s ještě věším zápalem.“

 V poslední době hnutí True Love Waits rozšířilo svou činnost na rodiny, kde propaguje manželskou věrnost až do smrti, otevřenost životu a úplné odmítnutí antikoncepce. Vedoucí osobnosti hnutí říkají, že dodržet čistotu srdce je možné jen díky osobnímu vztahu s Ježíšem, rozvíjenému každodenní osobní modlitbou.

Zbývá jen otázka, kdy se myšlenka True Love Waits ujme i mezi naší mládeží, aby všichni mohli zakusit radost z čisté, nezištné lásky.

Kdo je to muž?

    Kde jsou ti slavní muži, neohrožení bojovníci, objevitelé dalekých zemí? Kde jsou ti, co udivili svět svojí odvahou? Vždy galantní k dámám. Ó, jak mizerně před nimi vypadáme. Ano, ale tehdy se museli hodně snažit, aby získali přízeň dívky. A nyní? Přijde takový jeden pod okno, zapíská a milovaná, jako věrný pejsek, už běží. Jednou, podruhé, maximálně potřetí ji vezme na diskotéku, k tomu ne vždy za všechno zaplatí, a už je ruka v rukávě. Jaké mínění o ženách může později takový „dobyvatel“ mít?

 Děvčata! Prosím vás začněte od nás vyžadovat něco víc. Nekapitulujte hned na začátku. Buďte alespoň trochu psychology. 

 Vlastně kdo je to kluk? Od dětství je zaměstnán svými chlapskými hračkami (auta, vojáčci, koně ). Najednou objevuje ještě „něco“. Děvčata. Dívá se tedy ne ně jako na další hračku. Ovládá také svou mnohokrát vyzkoušenou metodu, jak získat novou hračku. Jen vzpomeňte, jak se malé děti snaží přesvědčit maminku, aby jim koupila něco nového. Nejprve jsou velmi, až otravně milé, ale časem se stávají stále více dotěrné. Dupou nohama a začínají přímo vydírat: „Jestli mi to nekoupíš, tak tě nebudu mít rád a nebudu tě poslouchat.“ Nebo něco v tomto stylu. Cožpak „dospělí“ chlapci nejednají stejně, když žádají tzv. „důkaz lásky“?

   Ale já, váš starší kamarád, vás varuji. Nesmíte nám v těchto momentech podlehnout. Neobávejte se, že odejdeme. Dítě je zpravidla velmi zvědavé a nedá si pokoj, dokud nedocílí svého, když o to opravdu stojí. Když je jedna metoda neúčinná, hledá jinou. A kdo hledá, ten najde. Nakonec i my „objevujeme“, že nejste hračky ne „něco“ ale „někdo“. Tehdy přestáváme být dětmi a stáváme se muži, protože opravdový muž má vždy na paměti, že žena je stejně důstojnou osobou jako on. Muž také ví, jakým způsobem projevit ženě úctu, ale nemá   o tom žádné ponětí úplný zelenáč, s kterým vám neradím si něco začínat. A co dělá mrně, když se mu hračka znudí? Hodí ji do kouta a víc se na ni nepodívá. Nechystejte si takový osud.

J.  Ossowski, Immaculata č.67; 3/2003

 

Když uplynulo osm dní a dítě mělo být obřezáno, dali mu jméno Ježíš

[Jehošua znamená v hebrejštině: „Jahve (Hospodin) je spása“],

jak  ho nazval anděl, než bylo počato v mateřském lůně.

 Lk 2, 21

O b ř í z k a

 byl pradávný zvyk u starých národů. Záležela v tom, že se ostrým kamenem seřízla předkožka u mužského údu. Většinou se konávala v době puberty. Žide však obřezávali chlapce už za týden po narození (Gn 17, 10-14; Lv 12, 3); tím u ních úplně ustupuje do pozadí smyslný prvek a z obřízky se stává náboženský obřad, provádí se na rozkaz Hospodinův (Joz 5, 2), takže neobřezány znamenalo u židů totéž, co pohan. Obřízkou se Izraelita zařazoval do vyvoleného národa, začal patřit zvláštním způsobem Bohu. Obřízka se stává tělesným znamením smlouvy. Každý Izraelita mužského pohlaví ji má nosit na svém těle od osmého dne svého života a krev, která je při obřadu prolita (Ex 4, 26), je nazývána krvi smlouvy. Obřízku prováděl původně sám otec a přitom se dítěti dávalo jméno, obyčejně po dědovi.

   Tak se Izrael ocitnul v pokušení věřit, že obřízka stačí k zajištění práva na Boží zaslíbení. Prorok Jeremiáš je první, kdo připomenul svému lidu, že tělesná obřízka nemá sama o sobě žádnou cenu (Jer 9, 24). Rozhodující je odstranit předkožku srdce (Jer 4, 4). Také Deuteronomium volá po obřízce srdce, tj. po bezvýhradné lásce k Bohu a po lásce k bližnímu (Dt 10, 12-22). Obřezání  srdce, které si Izrael sám nedokáže zjednat, bude vykonáno v den spásy Bohem samotným: Hospodin tvůj Bůh ořeže tvé srdce … a budeš milovat Hospodina, svého Boha  … a budeš živ (Dt 30, 6).Ve stejném textu (30, 12 nn) rozpozná sv. Pavel právem ohlášení spásy skrze milost a víru (Řím 10, 6 nn).

    V Starém zákoně Proroci volají po obřezaní srdce, tj. po vnitřním rozhodnutí, kterým je vnější obřad potvrzen. V novem zákoně je tomu jinak: rasové rozdíly, které obřad předpokládal, jsou zde překonány. V křesťanství totiž nic neplatí, zdali jsi obřezán nebo neobřezán. Tady rozhoduje víra, která se projevuje láskou (Gal 5, 6). Hlavní je stát se novým stvořením (Gal 6, 15) a zachovávat Boží přikázání (1 Kor 7, 19). Co předcházelo, je druhotné, neboť víra ospravedlňuje stejně obřezané jako neobřezané, protože Bůh je Bohem všech (Řím 3, 29 n). Kristus je všem vším (Kol 3, 11). Obřad byl tedy opuštěn, ale slovo zůstalo. Věřící může zvolat: Správně obřezaní jsme přece my, protože sloužíme Bohu způsobem vnitřním (Fil 3, 3). Předpovědi proroků jsou splněny a naplněny: pravé obřezání je skryté, duchovní, vnitřní (Řím 2, 28 n) a není dílem lidské ruky (Kol 2, 11), nýbrž má podobu křtu, kterým je křesťan spojen s obřízkou Krista. Tá spočívá v úplném spojení křesťana s Kristem.

(Srov. Slovník biblické teologie; Poznámky ke Jeruzalémské bible k Lk 1, 59)

Tabu 

označení chování nebo objektu nebo slova  u přírodních národů. Týká se buď toho, co je považováno v dané kultuře za posvěcené, svaté, nedotknutelné, nebo toho, co je považováno za nebezpečné, nečisté, zlověstné; znamená současně zákaz i ochranu tabuizovaného objektu (předmětu, osoby, činnosti). Porušení tabu podléhá sankcím. Uplatňují se např. tabu sociálně příbuzenská (exogamní normy), alimentární (zákaz určitých potravin, jídel), totemová (zákaz zabíjení totemového zvířete); tabu se též týká některých jmen. Přeneseně v širším sociálně psychologickém smyslu může být tabu jakýkoli čin, který je zakázán autoritou nebo sociálním tlakem; jedna ze základních restriktivních norem socializace