V lidské přirozenosti
není nic stabilního

Řehoř Naziánský (330-390), biskup v Nazianzu v Kapadocii, učitel církve;

O lásce k chudým, XIX, 21

     V lidské přirozenosti není nic stabilního, trvalého, soběstačného a vpravdě hotového. Naše myšlenky rychle krouží a proměňují se někdy ze dne na den nebo dokonce  v průběhu jedné jediné hodiny.

     Kdo tedy dokáže uniknout pomíjejícnosti věcí? Kdo se tu může opřít o něco stabilního? Kdo se opře o naději jako o něco pevného? Kdo rozliší klam od pravdy, pozemský domov od onoho nebeského, putování od přebývání v definitivním příbytku, temnoty od světla, bláto propasti od svaté země, tělo od ducha? Kdo dokáže rozlišovat mezi Bohem a knížetem tohoto světa, mezi stínem smrti a věčným životem? Kdo si získá plody budoucnosti za cenu nynějších hodnot, věčné bohatství za cenu toho současného, materiálního a pomíjejícího? Kdo získá neviditelné věci za cenu oněch materiálních?

     
Blažený je ten, kdo tohle všechno dokáže posuzovat a správně rozlišovat s pomocí meče slova, které odděluje to lepší od toho horšího. Takový člověk se ve svém srdci připravuje na vzestup k Bohu (srov. Ž 84/83,6: Blaze člověku, jenž   u tebe nalézá pomoc, když se chystá na svatou pouť). Prchá před věcmi tohoto slzavého údolí a hledá to, co pochází shůry. Spolu s Kristem je ukřižován pro tento svět a spolu s Kristem vstává z mrtvých, aby vystoupil do nebe jako dědic života, který nepomíjí a neklame. Tam už had nemůže uštknout a neklade léčku patě Adamových synů, protože jeho hlava je rozdrcena.

Pojmy pravda, krása, dobro nelze modernizovat ani reformovat, ani jinak přizpůsobovat novým „skutečnostem“ světa.

Z toho, že to nelze, svět vyvozuje nezbytnost je „překonat“.
Z „překonání“ pojmů
pravda, dobro, krása
vyplývá však leda zoufalá
nemožnost překonání nihilismu.