Neshromažďujte
si poklady na zemi, kde je kazí mol a rez a kam se zloději prokopávají
a kradou. Shromažďujte si však poklady v nebi, kde je ani
mol, ani rez nekazí a kam se zloději nemohou prokopat a krást. Vždyť
kde je tvůj poklad, tam bude i tvé srdce.
Oko je pro tělo jako svítilna.
Je-li tedy tvé oko čisté, celé tvé tělo bude jasné. Je-li však
tvé oko špatné, celé tvé tělo bude temné. Jestliže tedy vnitřní
světlo je tmou, jak hluboká bude sama temnota!
Nikdo nemůže sloužit dvěma
pánům. Buď jednoho bude zanedbávat, a druhého milovat, nebo
se bude prvního držet, a druhým pohrdne. Nemůžete sloužit
Bohu i mamonu.
(Mt 6, 19-24)
/mamon – aramejské slovo s významem
„zisk“, „peníze“/
Mimořádným
pokušením současné doby je násilný rozchod s tradicí a ztráta paměti o minulých
pokoleních. Dojem
novosti spojený s mimořádně rychlým technickým, ekonomickým,
společenským či politickým pokrokem vrhá stín na svazek moderního
člověka s náboženskou, mravní, zvykovou nebo kulturní tradicí. Mnozí
se až příliš snadno rozcházejí s hodnotami minulosti
a pohrdavě je nazývají „tradičními“. Všechno, čím
člověk žil v oblasti mravnosti, náboženství nebo kultury, je dnes označováno
pojmem tradiční, tradicionalismus. Tak se tedy hovoří o tradiční
morálce, filozofii, rodině, manželství, výchově dětí atd. Přesto
je nezbytné zachovat jednotu s minulými pokoleními, pokud
chceme, aby byl náš život uspořádaný a harmonický, a tím naplněný
pokojema štěstím.
Ve svém nejhlubším a nejdokonalejším smyslu nás
tradice učí realismu a pokoře. Žijeme
příliš krátce a náš život je příliš křehký na to, abychom
začínali „umění žít“ v každé generaci od nuly. Násilný
rozchod s tradicí, zvláště s náboženskou, mravní a kulturní vede k zahrávání si s lidským životem a je příčinou
mnohého utrpení. Až
příliš jasně to dokázaly totalitní režimy dvacátého století,
které chtěly stvořit nového člověka a novou společnost podle
nových ideologických přesvědčení.
Jednota
s minulými generacemi se nám stává zdrojem velké útěchy.
Tak jako Bůh žehnal našim otcům, požehná i našim dětem. Bůh
lidstvo neopustí. Tváří v tvář mnoha civilizačním ohrožením,
o nichž nás denně informují sdělovací prostředky, se stává
víra v zaslíbení dané člověku
v zahradě Eden a nepřetržitě potvrzované
v průběhu dějin zdrojem naděje a útěchy.
Pokus
zpochybnit tradici a zcela ji odmítnout vyvolává u mnoha pocit strachu a ohrožení. Tito lidé působí dojmem,
že jejich svět, který budovali po dlouhá léta, se v jediném okamžiku
zhroutil. Strach z jakékoli změny vyvolává nedostatek sebejistoty,
únik do soukromí, vnitřní vzpouru, nebo dokonce agresi proti světu,
kterému přestali rozumět. Tyto jedince lze dnes snadno shromáždit
pod praporem lítosti a hněvu. Křečovité lpění na tradici s malým
„t“ se pak stává jejich ideologií, o kterou se pokoušejí opřít
život svůj i život světa.
Otázku
jak vůbec žít v neustále se měnícím světě si musíme jakožto
věřící lidé vyřešit s odvoláním na evangelium. Ježíš
nám říká, že je jako hospodář který vynáší ze svého
pokladu nové i staré (Mt
13, 52). Otec rodiny chrání na jedné straně všechny hodnoty, které
sám přijal z tradice minulých generací, ale na druhé straně učí
své děti žít ve světě, který se bez ustání mění. Učedník
nebeského království nepřijímá ani neodmítá nic bez pozorného
duchovního rozlišování. Zásadním hlediskem rozlišování je pro
nás evangelium. Jakožto Ježíšovi učedníci máme povinnost učit
se a přijímat vše, co je ve shodě s evangeliem, a naopak odmítat
všechno, co se staví proti němu. Jedině tak dokážeme získat
pro sebe uprostřed zmatku měnícího se světa pokoj, rovnováhu a
životní moudrost.
Prosme,
abychom neprožívali svou víru jako soukromou záležitost sloužící
jedině nám samým, ale také jako velkou výzvu od samého Krista. Učedník
nebeského království by neměl využívat evangelia pouze pro svůj
pokoj, radost a štěstí, ale měl by se stát dobrým kvasem proměny
a obrácení světa. Modleme se za milost hlubokého vnitřního rozlišení,
jež nám pomůže moudře a v duchu evangelia užívat nového
i starého.
Józef
Augustyn, Zástupy žasly nad jeho učením;
Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří
2003