Mravní život a učitelský úřad církve


2031
Mravní život je duchovní bohoslužba. Přinášíme svá těla jako oběť živou, svatou a Bohu milou (Řím 12, 1) v lůně Kristova Těla, které tvoříme, a ve společenství s jeho eucharistickou obětí. V liturgii a při slavení svátostí se modlitba a nauka spojují s Kristovou milostí, aby osvěcovaly a živily křesťanský způsob jednání. Jako celý křesťanský život, tak i mravní život nachází svůj pramen a své vyvrcholení  v eucharistické oběti.

889 Kristus, který je pravda, chtěl, aby se jeho církev podílela na jeho neomylnosti, a tak ji uchoval v čistotě víry předané apoštoly. Skrze nadpřirozený smysl víry se Boží lid pevně drží víry pod vedením živého učitelského úřadu církve.

890 Poslání učitelského úřadu je vázáno na definitivní povahu smlouvy, kterou Bůh uzavřel v Kristu se svým lidem; musí jej uchránit před úchylkami a ústupky a zaručit mu objektivní možnost vyznávat bez omylu ryzí víru. Pastýřský úkol učitelského úřadu je tedy zaměřen na bdělost, aby Boží lid zůstával v pravdě, která osvobozuje. Kristus vybavil pastýře pro tuto službu Charismatem Neomylnosti ve věcech Víry a Mravů. Toto charisma se může vykonávat několikerým způsobem.

891 Tato neomylnost přísluší římskému biskupovi, hlavě biskupského sboru, z jeho úřadu, když s konečnou platností vyhlašuje nauku o víře a mravech jako nejvyšší pastýř a učitel všech věřících křesťanů, který své bratry utvrzuje ve víře. Církvi přislíbenou neomylnost má také biskupský sbor, když s Petrovým nástupcem vykonává nejvyšší učitelský úřad především na ekumenickém koncilu. Když církev prostřednictvím svého nejvyššího učitelského úřadu předkládá něco k věření jako zjevené od Boha a jako Kristovo učení, jsou věřící povinni k takovému výroku vnitřně přilnout náboženskou poslušností. Tato neomylnost sahá tak daleko, jak sahá poklad božského zjevení.

892 Božská pomoc je kromě toho poskytována i nástupcům apoštolů, kteří učí ve společenství s Petrovým nástupcem, a zvláštním způsobem římskému biskupovi, pastýři celé církve, když předkládají při řádném výkonu učitelského úřadu učení, které přispívá k lepšímu pochopení zjevení ve věcech víry a mravů, přestože nedojdou k neomylnému rozhodnutí a nevysloví se „definitivním způsobem“. Toto autentické učení mají věřící přijímat s úctou a upřímně; i když se takové přijímání liší od souhlasu víry, je nicméně jeho prodloužením.

2032 Církev, sloup a opora pravdy (1 Tim 3, 15), převzala od apoštolů Kristův slavnostní příkaz zvěstovat pravdu o spáse. Je úkolem církve vždy a všude hlásat mravní zásady včetně těch, které se týkají společenského pořádku, a také posuzovat kteroukoli lidskou záležitost, pokud to vyžadují základní práva lidské osobnosti nebo spása duší.

2033 Učitelský úřad pastýřů církve se v oblasti morálky obvykle vykonává katechezí a kázáním za pomoci děl teologů  a duchovních autorů. Takovým způsobem se pod vedením pastýřů a pod jejich dohledem přenášel z generace na generaci „poklad“ křesťanské morálky, který tvoří charakteristický souhrn pravidel, příkazů  a ctností, které pramení z víry v Krista a které oživuje láska. Tato katecheze si tradičně brala za základ spolu s vyznáním víry a modlitbou Páně Desatero, které vyjadřuje zásady mravního života platné pro všechny lidi.

2034 Římský velekněz a biskupové jsou autentičtí, tj. Kristovou autoritou obdaření učitelé. Lidu sobě svěřenému zvěstují víru, v kterou má věřit a uplatňovat ji v životě. Řádný a všeobecný učitelský úřad římského velekněze a s ním spojených biskupů učí, věřící pravdám, kterým mají věřit, lásce, kterou mají prokazovat, a blaženosti, v kterou mají doufat.

2035 Nejvyšší stupeň účasti na Kristově autoritě zajišťuje charisma neomylnosti. Sahá tak daleko, jak daleko sahá poklad božského zjevení; vztahuje se také na všechny prvky nauky, včetně morálky, bez nichž nelze uchovávat, vykládat nebo dodržovat pravdy víry vedoucí ke spáse.

2036 Pravomoc učitelského úřadu se vztahuje také na zvláštní příkazy přirozeného zákona, protože jejich dodržování, požadované Stvořitelem, je nutné ke spáse. Když učitelský úřad církve připomíná příkazy přirozeného zákona, vykonává tak podstatnou část svého prorockého úřadu - hlásat lidem, co opravdu jsou, a připomínat jim, jací mají být před Bohem  ¡