Č I S T O T A

Blahoslavení čistého srdce, neboť oni budou vidět Boha. (Mt 5, 8)

Nezesmilníš. (Ex 20, 14)

Slyšeli jste, že bylo řečeno ‘Nezcizoložíš’. Ale já vám říkám:

Každý, kdo se dívá na ženu se žádostivostí,

už s ní zcizoložil ve svém srdci. (Mt 5, 27-28)

 

KATECHISMUS  KATOLICKÉ  CÍRKVE

Různé způsoby čistoty

2348   Každý pokřtěný je povolán k čistotě. Křesťan se oblékl v Krista (Gal 3, 27), vzor každé čistoty. Všichni věřící jsou povoláni, aby vedli čistý život podle svého zvláštního životního stavu. Při křtu se křesťan zavázal prožívat svá citová hnutí v čistotě.

349   Čistotou se musí vyznačovat osoby podle svých rozličných životních stavů: u některých je to panenství nebo zasvěcený celibát, jež představují vynikající způsob, jak se oddat snadněji nerozděleným srdcem Bohu; u jiných způsobem, který pro všechny určuje mravní zákon, a podle toho, zda to jsou osoby ženaté či provdané nebo svobodné. Ženaté či provdané osoby jsou povolány žít manželskou čistotu; jiné zachovávají čistotu ve zdrženlivosti. 

Existují tři způsoby ctnosti čistoty: manželský, vdovský a panenský
Nevychvalujeme žádný z nich na úkor druhých. 
Právě v tom je církevní kázeň bohatá.
 
(Sv. Ambrož)

2350   Snoubenci jsou povoláni žít čistotu ve zdrženlivosti. Na tuto zkušební dobu mají pohlížet jako na čas, kdy se mají učit vzájemné úctě, cvičit se ve věrnosti a naději, že pak přijmou jeden druhého od Boha. Projevy něžnosti, vlastní manželské lásce, vyhradí pro dobu manželství. Vzájemně si budou pomáhat růst v čistotě.

Porušování čistoty

2351   Chlípnost je nezřízená touha nebo bezuzdné vyžívání se ve smyslné rozkoši. Pohlavní rozkoš je mravně nezřízená, když se vyhledává pro ni samu, mimo její zaměření na plození a na životní spojení.

2352   Výrazem sebeukájení (masturbace) se míní úmyslné vydráždění pohlavních orgánů  s cílem zakoušet pohlavní rozkoš. Jak učitelský úřad církve, v linii stálé tradice, tak i mravní smysl věřících bez váhání tvrdily, že sebeukájení je skutek vnitřně a těžce nezřízený. Vědomé užívání pohlavních schopností z jakýchkoliv důvodů mimo normálních manželských vztahů podstatně odporuje jejich účelu (zaměření). Vyhledává se v něm pohlavní rozkoš mimo pohlavní vztah požadovaný mravním řádem, totiž takový, který v souvislosti pravé lásky uskutečňuje plný smysl vzájemného sebedarování a lidského plození. 

     K vytvoření správného úsudku o mravní odpovědnosti jednotlivců a ke správné orientaci pastorální činnosti je třeba brát v úvahu citovou nezralost, sílu získaných návyků, stavu úzkosti nebo jiných psychických či sociálních činitelů, které mohou vinu zmenšovat, případně i na nejmenší míru.

2353   Smilstvo je tělesné spojení svobodného muže se svobodnou ženou, kteří neuzavřeli manželství. Závažně odporuje důstojnosti osob a lidské pohlavnosti, přirozeně zaměřené jak na dobro manželů, tak na plození a výchovu dětí. Kromě toho je to těžké pohoršení, jestli se tím mravně kazí mládež. 

2354  Pornografie spočívá v tom, že se skutečné nebo předstírané pohlavní úkony odcizí intimitě partnerů, aby se záměrně ukazovaly třetím osobám. Pornografie uráží čistotu, protože znetvořuje manželský úkon, důvěrné darování jednoho manžela druhému. Těžce zraňuje důstojnost těch, kteří se k tomu propůjčí (herci, obchodníci, diváci), protože jeden se stává pro druhého předmětem nízké rozkoše a nedovoleného zisku. Jedny i druhé ponořuje do přeludu neskutečného světa. Je to těžký hřích. Občanské zákony mají výrobě a rozšiřování pornografického materiálu zabránit. 

2355   Prostituce uráží důstojnost osoby, která se prodává, protože se snižuje na pohlavní rozkoš, pro kterou je využívána. Ten, kdo platí, těžce hřeší proti sobě samému: porušuje čistotu, k níž ho zavazuje křest, a poskvrňuje své tělo, chrám Ducha Svatého (1 Kor 6, 15-20). Prostituce je metla společnosti. Běžně postihuje ženy, ale i muže, děti nebo dospívající mládež (v těchto dvou posledních případech je hřích zároveň pohoršením). Oddat se prostituci je vždy těžce hříšné, nicméně odpovědnost za vinu může být zmenšená bídou, vyhrožováním nebo společenským tlakem.

2356   Znásilnění je násilné vniknutí do pohlavní intimity nějaké osoby. Je potupením spravedlnosti a lásky. Znásilnění hluboce porušuje právo každého člověka na úctu, na svobodu, na tělesnou a mravní neporušenost. Působí těžkou škodu, která může oběť poznamenat na celý život. Je to vždy vnitřně zlý skutek. Ještě těžší je znásilnění spáchané blízkými příbuznými (incest) nebo vychovateli na dětech, které jim byly svěřeny.

            Čistota a homosexualita

2357   Homosexualita označuje vztahy mezi muži nebo ženami, kteří pociťují pohlavní přitažlivost, výlučně nebo převážně, k osobám téhož pohlaví. Během staletí a v různých kulturách se projevuje velmi rozmanitými způsoby. Její psychický zrod zůstává z velké části nevysvětlitelný. Tradice, opírající se o Písmo svaté, které představuje homosexuální vztahy jako velkou mravní spoušť (Gn 19, 1-29; Řím 1, 24-27; 1 Kor 6, 9-10; 1 Tim 1, 10), vždy prohlašovala, že homosexuální úkony jsou vnitřně nezřízené. Odporují přirozenému zákonu. Odlučují pohlavní úkon od předávání života. Nejsou plodem opravdového citového a pohlavního  doplňování se. V žádném případě nemohou být schvalovány.

2358   Nezanedbatelný počet mužů a žen má hluboce zakořeněné homosexuální sklony. Toto zaměření, které se objektivně vymyká řádu, je pro většinu z nich zkouškou. Proto mají být přijímáni s úctou, soucitem a jemnocitem. Vůči nim je třeba se vyhnout jakémukoliv náznaku nespravedlivé diskriminace. Takové osoby jsou povolány naplnit Boží vůli ve svém životě, a jsou-li křesťany, spojit těžkosti, s nimiž se mohou setkat v důsledku svého stavu, s obětí Pána na kříži.

2359   Homosexuální osoby jsou povolány k čistotě. Skrze ctnost sebeovládání, jež vychovává k vnitřní svobodě, často skrze podporu nezištného přátelství, modlitbu                 a svátostnou milost mohou a mají se postupně a rozhodně přibližovat ke křesťanské dokonalosti.

            Porušování důstojnosti manželství

2380   Cizoložství. Toto slovo označuje manželskou nevěrnost. Když dva partneři, z nichž je alespoň jeden sezdaný, navazují mezi sebou pohlavní vztah, i třeba chvilkový, dopouštějí se cizoložství. Kristus odsuzuje cizoložství spáchané i prostou žádostivostí (Mt 5, 27-28). Šesté přikázání a Nový zákon cizoložství naprosto zakazují (Mt 5, 32; 19, 6; Mk 10, 12; 1 Kor 6, 9-10). Proroci pranýřují jeho těžkou hříšnost, vidí v něm symbol hříchu modloslužby    (Oz 2, 7; Jer 5, 7; 13, 27).

2381   Cizoložství je křivda. Kdo je spáchá, nedodržuje přijaté závazky. Zraňuje ono znamení smlouvy, kterým je manželský svazek, pošlapává práva druhého manžela a zasazuje ránu instituci manželství tím, že porušuje smlouvu, která je jejím základem. Ohrožuje dobro lidského pokolení a dětí, které potřebují stálý svazek rodičů.

2387   Lze chápat drama člověka, který touží přijmout evangelium a shledá, že je povinen zapudit jednu nebo více žen, s nimiž po léta žil manželským životem. Nicméně mnohoženství je v rozporu s  mravním zákonem. Radikálně odporuje manželskému společenství; přímo popírá Boží plán, jaký byl zjeven na počátku. Neboť odporuje stejné osobní důstojnosti muže a ženy, kteří se v manželství jeden druhému darují s láskou, jež je úplná, a tím samým jediná a výlučná. Křesťan, který předtím žil v mnohoženství, má kvůli spravedlnosti závažnou povinnost respektovat závazky, které na sebe vzal vůči oněm ženám, které byly jeho manželkami, a vůči svým dětem.

2388   Krvesmilstvo spočívá v intimních vztazích mezi rodinnými příslušníky nebo příbuznými v takovém stupni, který je překážkou manželství mezi nimi (Lv 18, 7-20). Svatý Pavel pranýřuje toto mimořádně těžké provinění: Proslýchá se, že je u vás nemravnost … že totiž někdo žije s manželkou vlastního otce … Ve jménu našeho Pána Ježíše … ať je ten člověk vydán satanovi, aby tak tělo bylo důkladně ztrestáno …(1 Kor 5, 1. 3-5). Krvesmilstvo kazí rodinné vztahy a naznačuje úpadek do zvířeckosti.

2389   Ke krvesmilství je možno připojit pohlavní zneužívání páchané dospělými na dětech nebo dospívajících svěřených jejich ochraně. V takovém případě je provinění zároveň pohoršlivým útokem na tělesnou i mravní integritu mladých, kteří tím zůstanou poznamenáni na celý život, a taktéž je to těžké  porušení výchovné odpovědnosti.

2390   Když muž a žena odmítají dát právní a veřejnou formu svazku, který zahrnuje pohlavní intimnosti, jde o volnou lásku.

     Výraz volná láska je klamný: jaký smysl může mít spojení lásky, v němž se osoby navzájem k ničemu nezavazují a projevují  tak nedostatek důvěry k druhému, k sobě samému nebo k budoucnosti?

     Výraz volná láska pokrývá rozmanité situace: konkubinát (nemanželské soužití), odmítání manželství jako takového, neschopnost dlouhodobě se zavázat. Všechny tyto situace jsou urážkou manželství; ničí samotnou ideu rodiny; oslabují smysl pro věrnost. Odporují mravnímu zákonu: pohlavní styk má své výlučné místo v manželství; mimo ně je to vždy těžký hřích a připravuje člověka o možnost přijímat svátosti.

2391   V současné době si mnozí lidé, mají-li v úmyslu oženit se nebo vdát, dělají nárok na jakési právo na zkoušku. Ať jsou úmysly těch, kteří se oddávají předčasným pohlavním stykům, sebepevnější, takové styky neumožňují zabezpečit ve své upřímnosti a věrnosti meziosobní vztah mezi mužem a ženou a zvláště chránit jej před rozmary a vrtochy. Tělesné spojení je mravně oprávněné pouze tehdy, když muž a žena vytvoří definitivní společenství života. Lidská láska nepřipouští „zkoušku“. Vyžaduje, aby se osoby sobě navzájem dávaly bezvýhradně  a definitivně.  

     Čistota vyžaduje, aby se člověk naučil ovládat; to je škola lidské svobody. Alternativa je zřejmá: buď člověk ovládá své vášně  a dosáhne pokoje, anebo se dá jimi zotročit a stane se nešťastným. Sebeovládání je dlouhodobé dílo. Člověk si nikdy nesmí myslet, že ho dosáhl jednou provždy. Čistota má své zákony růstu, který prochází úseky poznamenanými nedokonalostí … Předpokládá respektování osobních práv, zvláště práva na informace a výchovu.  Čistota je také Božím darem, milostí, ovocem Ducha Svatého. 

 

True Love Waits Sex a svobodní – důvody k čekání Opravdová láska umí čekat

     Sex je opravdu nádherný, mocný a důležitý – ale může také přinést zklamání, nemoc nebo pohromu. Je příliš nádherný, než aby se rozmařile rozhazoval, příliš silný, něž aby se   s ním zahrávalo, a jistě by se kvůli němu nemělo umírat. 

     Příliš mnoho lidí si myslelo: To se mi nemůže stát!  Dnes jsou však nešťastní, protože vidí (…?) důsledky svých sexuálních omylů. 

     Chci vám předložit názor, který může znít poněkud radikálně, ale zároveň má základní význam:

     Klíčem k nádhernému, opravdu osvobozujícímu sexu je čekání na tu pravou osobu, pravé místo a pravý čas. Čekání na trvalý vztah, na jednoho partnera, který je zakotven  v manželství.

     Na rozdíl od populárního přesvědčení je mnoho svobodných, kteří čekají na ten správný čas. Pohlavní styk není dýchání – dá se bez něj zůstat naživu. Ale protože tato cesta není jednoduchá, zapamatujte si následující:

  1. Ještě před vaším rozhovorem, před schůzkou, před vstupem do vážného vztahu se rozhodněte, že se sexem začnete svatební nocí   a ne před ní.

2. Své důvody si jasně uchovejte v mysli. Čekáte, protože chcete plně prožívat radost ze sexu, nechcete riskovat závažnou chorobu, neplánované těhotenství a deformované vztahy.

  3. Udržujte svůj nejdůležitější sexuální orgán – mozek – čistý. Sexuálně orientované filmy a videa a podobně zaměřené texty rocku a rapu nebyly vytvořeny k utvrzení vašeho zdraví a k vašemu prospěchu. Pornografie, spolu s neuvěřitelnou tupostí, propaguje obscénní sex, znásilnění a zneužívání.

4. Vyhýbejte se situacím, které zvěstují riziko nehody. Uvědomte si, že sexuální pocity vzrůstají jako rychlost auta jedoucího dolů po strmém kopci. V kavárně se brzdí daleko lépe než na gauči.

5. Alkohol a drogy zamlžují soudnost a oslabují pevná rozhodnutí. Zůstaňte střídmí.

6. Nebuďte oběťmi pro sexuální podvodníky a balamutící hry. Pamatujte si některé odpovědi na otřepané věty, které stále letí:  – Sex nás sblíží. Nesblíží.

– Sex obohatí náš vztah. Ne, sex se stane centrem pozornosti  a potom zadusí všechno ostatní.

– Kdybys mě miloval(a), udělal(a) bys to. Kdybys mě miloval(a), neptal(a) by ses.  

– Jen jednou… Nikdo nechce sex jen jednou.

– Chci ti dát něco na památku. Jako např. opar, HIV-AIDS, těhotenství …

– Jestli nechceš, najdu si někoho, kdo bude chtít. Doufám, že vám bude spolu dobře.

Co když už je pozdě? Nikdy není pozdě. Mnozí lidé, kteří jsou po jedné nebo více sexuálních zkušenostech smutnější, ale také moudřejší, nyní čekají na bezpečí a radost manželského vztahu. Řečeno slovy jednoho klišé, dnešek je prvním dnem zbytku tvého sexuálního života. Jestli stále nejste přesvědčeni: Jestliže stále trváte na tom, že sexuální dobrodružství jsou nezbytná pro život, svobodu a honbu za štěstím, ujistěte se, že máte zaplaceno životní a zdravotní pojištění. Váš život bude v ohrožení s kondomy i bez nich, vaše zdánlivá svoboda se stane spoutaností a vaše honba za štěstím skončí jako honba za větrem §