… každé jednání, které před
manželským stykem nebo při
něm nebo při
rozvíjení jeho přirozených účinků má za cíl
nebo za prostředek
zabránit početí - je vnitřně špatné.
(srov. KKC č. 2370)
Regulace početí
je antikoncepční
když v
souvislosti z manželským stykem má za cíl nebo za prostředek
zabránit početí. Jejich podstatou je zamezení předpokládaného
kontaktu vajíčka a spermií po souloži. Děli se na metody:
mechanické:
přerušení soulože, kondom, pesar, výplach pochvy;
chemické:
krémy, želé, čípky (působí přímo v pochvě), pilulky
zabraňující ovulaci (hormonální).
Sterilizace
je
chirurgický zákrok, který způsobuje u muže nebo u ženy trvalou
neplodnost.
Přirozené
metody odpovědného rodičovství
(např. Billingsová ovulační metoda) nejsou antikoncepční.
Jejich podstatou je pohlavní zdrženlivost v určitých
obdobích, ať již ke zjištění těchto období používáme
jakékoliv pozorovací způsoby.
Regulace
porodnosti –
zamlčované zabíjení,
ničí počatý, nový lidský život. Jej podstatou je vypuzení
již oplodněného vajíčka z dělohy. Brání uhnízdění
embrya v děloze; např.: některé hormonální tablety,
postkoitální tablety „pilulka po tom“
např. RU-486, nitroděložní tělíska DANA-IUD.
Informaci
o raně potratovém účinku najdete v každém příbalovém
letáku hormonální antikoncepce,
kde je vysvětlován mechanismus jejího působení. Odborně podané
formulace vedou k tomu, že si uživatelka neuvědomí podstatu
věci, tj. usmrcení počatého dítěte. Např. v Praminu
se uvádí: „… dochází … ke změnám děložní sliznice,
které znemožňují uhnízdění vajíčka“. U Mirelle
je uvedeno: „ovlivňují děložní výstelku tak, že je uhnízdění
oplodněného vajíčka obtížnější“, atp. Producenti těchto
prostředků takovýmto způsobem hájí své zájmy, to znamená,
že se kryjí proti případným soudním procesům, a na druhé
straně používají termíny nedostatečně objasňující podstatu
věci pro průměrně vzdělané osoby, pro které odborné pojmy stále
zůstávají nejasné. Stejně nejasné jsou pro ně i
následky používání těchto prostředků. Matka se stává
hrobem pro své dítě. Lůno matky, které by mělo být nejbezpečnějším
místem na světě, je z ekologického hlediska místem, které
je nejvíce znečištěno. Důsledkem této kultury smrti
je interrupce – potrat.
Antikoncepce
spočívá v dočasném poškození plodnosti.
Proto nemůže existovat neškodná antikoncepce,
protože neexistuje neškodné poškození.
Varování výrobců o vedlejších
účincích vyplývá především z obavy před placením odškodného
v případě poškození zdraví uživatelů. Riziko kardiovaskulárních
chorob u žen, které užívají estroprogestageny za účelem antikoncepčně-raněpotratovým
a přitom kouří cigarety, je 21x
větší než u ostatních žen ve stejné věkové skupině. Nejvíce
zatěžující je užívání hormonální antikoncepce
u žen nad 35 let, u kterých zvyšují riziko kardiovaskulárních
chorob sedmkrát a kouření cigaret je navíc zvyšuje třikrát.
Estrogeny zvyšují zadržování vody a soli v organismu a tím zvyšují
krevní tlak. Užívání antikoncepčních
přípravků s velkou dávkou
estrogenů čtyřnásobně zvyšuje riziko úmrtí z důvodu cévních
chorob, infarktu nebo mozkové mrtvice. V případě užívání
hormonálních antikoncepčních
preparátů se sníženou dávkou estrogenů se riziko mozkových příhod
zmenšuje, ale pořád je dvakrát větší než u ostatních žen.
Dlouhodobé užívání estroprogestagenů zvětšuje četnost výskytu
rakoviny prsu, rakoviny jater a adenomu jater, který je novotvarem
nezhoubným, ale způsobuje smrtelné krvácení. Ženy přijímající
estroprogestageny navzdory častějším gynekologickým kontrolám
také častěji onemocní rakovinou čípku. Názor šířený různými
farmaceutickými firmami, že nové estroprogestagenní pilulky snižují
riziko hypertrofie děložní výstelky a rakoviny dělohy, je zneužitím.
Působí tak totiž jenom progestageny, ale estrogeny obsažené v těchto
tabletkách naopak hypertrofii výstelky povzbuzují. Užívání
hormonální antikoncepce
zvyšuje sedminásobně riziko výskytu tromboembolických změn v žilách a tepnách různých orgánů. Projevy záleží
na druhu cév a jimi vyživovaného orgánu nebo komplikacích. Například
trombóza střední žíly sítnice hrozí slepotou, uvolnění části
trombu v hlubokých žilách dolních končetin způsobuje embolii
plicní tepny, který v závislosti na velikosti může být příčinou náhlé smrti.
Četnost výskytu těchto dramatických komplikací nezávisí na délce
užívání estroprogestagenních přípravků; to znamená, že se
mohou objevit již během prvních měsíců jejich užívání. Zpočátku
se mělo za to, že zvýšenou srážlivost způsobují jenom
estrogeny. Tento názor se ukázal jako falešný, protože se na ní
podílejí také progestageny, i ty řazené do nejnovější, třetí
generace. Tyto způsobují až dvojnásobně větší riziko
tromboembolických změn než progestageny druhé generace, obsažené
ve starších antikoncepčních
pilulkách. Přesto, že jsou užívány v menších dávkách, zůstávají
déle v organismu a více odolávají procesům neutralizace a proto
jejich vedlejší účinky nejsou vcelku menší. Antikoncepční
pilulky obsahující velké dávky syntetických hormonů nejsou v
stavu regulovat drobné „otřesy“ v hormonální rovnováze,
které mohou být způsobeny různými fyziologickými činiteli (v
období puberty a klimakteria nebo během návratu menstruačního
cyklu po porodu), stejně tak jako různými vlivy prostředí či
poruchami funkce hypotalamu, hypofýzy a jiných endokrinních žláz.
Naproti
tomu nepravidelné menstruační cykly vyžadují od ženy
sebepozorování a eventuálně
endokrinologické vyšetření. Když se ukáže, že jsou to cykly
dvoufázové a tudíž podle předpokladu plodné a nejsou přitom příčinou
žádných obtíží ani projevem nějaké skryté choroby, nevyžadují
žádné léčení. Trestuhodným omylem je zkracování nebo prodlužování
menstruačních cyklů podáváním estroprogestagenu způsobem obsaženým v antikoncepci,
protože to nic neléčí a přímo naopak - může zesílit existující
poruchu. Zvláště škodlivé je užívání estroprogestagenních
antikoncepčních
tablet v období puberty, protože může způsobit trvalé poruchy
ovulace.
V
dnešní době je velká část lidstva opanovaná novou chorobou
- strachem z dětí. Je to ten důvod, proč se některé
ženy rozhodují užívat hormonální antikoncepci,
i když vědí o jejích škodlivých
účincích. Je to výraz ztráty pudu sebezáchovy lidského rodu.
Není to náhodná věc. „Lék proti dítěti“ je popularizovaný
většinou světových médií. Tato média jsou ovládána boháči,
kteří ovládají většinu bohatství světa a nechtějí se o ně
podělit spravedlivějším způsobem. Ideologie divokého tržního
hospodářství ospravedlňuje udržování většiny lidí ve stavu
nejistoty o svou materiální budoucnost. Na jedné straně jsou současní
lidé strašeni vidinou nezaměstnanosti, bídy a bezdomovectví a
na druhé - lákáni chutí zbohatnutí a mámení iluzí „ráje
bezmezného konzumu“. Ani jedna z těchto krajností nepřeje otevření
se přijetí dítěte v rodině. Odtud pochází záměr oddělit pohlavní
styk od plodnosti a považování ho za zvláštní
„konzum“. Slouží tomu antikoncepce,
potrat a sterilizace. Lidé
usilující o bezmezný konzum mj. v sexuální sféře nejednou ničí
svoje zdraví a narušují dobra jiných lidí - často nejbližších.
Naprosto
neškodné jsou jenom metody přirozeného, odpovědného plánování
rodičovství.
Jejich používání se neváže na poškození plodnosti, protože
tyto metody spočívají na rozpoznání plodné a neplodné fáze
menstruačního cyklu ženy a přizpůsobení času manželského
setkání těmto fázím. Vyžaduje to spolupráci obou manželů,
což slouží k prohloubení
jejich vzájemné úcty a lásky. Metody přirozeného, odpovědného
plánování rodičovství používají miliony manželů na celém
světě. Rozvoj těchto metod, (symptotermální metody,
Billingsovy ovulační metody) vede k dosažení velké
efektivnosti v regulaci početí,
pokud si manželé tyto metody správně osvojí a správně je používají.
Z celkového hlediska má šíření antikoncepce přesně
opačný účinek než se lidé domnívají. Zkušenosti z celého
světa ukazují, že čím víc je rozšířena antikoncepce,
tím víc se šíří i
interrupce,
jejich legalizace a liberalizace (tzv. vyspělé státy). S propagací
a osvojováním antikoncepčních praktik se totiž šíří a
fixuje i ona protiživotní mentalita. Dítě začíná být
víc a víc chápáno jen jako objekt, ne už jako subjekt. Ne jako
někdo, komu bychom měli sloužit (i jeho existenci), ale jen jako
něco, co má sloužit k uspokojování našich momentálních
přání. Dítě se stává pouhým prostředkem k naší
seberealizaci. To se ovšem vylučuje s úctou k jeho životu
a k životu vůbec. Přistoupí-li někdo na takovýto způsob
myšlení, veze se s proudem, uvěří každé propagandě a
nakonec se nezastaví před ničím.
Antikoncepce a
interrupce nestojí proti sobě, naopak. Jsou to dvě dcery těchže
rodičů – neúcty
k životu a sobectví. Však také tyto povedené
sestřičky společně působí na lidi, jedna druhou doplňuje a
podporuje. Víme, že interrupcí je tím víc, čím víc je nevázaného
sexu. Jednou z příčin současné sexuální exploze
je právě antikoncepce,
neboť ona podporuje přemíru sexu, zvláště mimomanželského, tím,
že ji umožňuje, a to spolu s interrupcí. Jedna slouží
jako „prevence“, druhá jako „pojistka“.
KKC
2366
- Plodnost je dar a cíl manželství, neboť manželská
láska svou přirozeností směřuje k tomu, aby byla plodná.
Dítě se nepřidružuje k vzájemné lásce manželů
zvenčí; pučí v samém srdci toho vzájemného darování,
jehož je plodem a
naplněním. Proto církev, která stojí na straně
života, učí, že každý manželský úkon
musí zůstat otevřený předávání života. Tato nauka, vícekrát
vyložená učitelským úřadem církve, je založena na nerozlučitelném
spojení mezi dvěma významy manželského úkonu, které
Bůh chtěl a jež člověk nesmí ze své iniciativy rozdělit: tělesné
spojení a plození.
Katechismus
Katolické Církve
2367
Manželé,
povolaní předávat život, se podílejí na stvořitelské moci
a na otcovství Boha. Manželé vědí, že plněním úkolu dávat
život a vychovávat - což je třeba považovat za jejich vlastní
poslání - se stávají spolupracovníky lásky Boha Stvořitele
a jakoby jejími tlumočníky. Proto mají plnit svůj úkol s
lidskou a křesťanskou odpovědností.
2368
Zvláštní hledisko této odpovědnosti se týká odpovědného
rodičovství. Z pádných
důvodů mohou manželé chtít zrození svých dětí oddálit. Musí
si však ověřit, zda jejich přání není plodem sobectví
a zda je v souladu se správnou velkodušností odpovědného
rodičovství. Kromě toho uspořádají své chování podle
objektivních mravních měřítek:
Když
tedy běží o to, jak uvést v soulad manželskou lásku s odpovědným
sdělováním života, nezávisí
mravní povaha jednání jen na upřímném úmyslu a zhodnocení
pohnutek,
ale musí se určovat objektivními měřítky, vzatými z přirozenosti
lidské osoby a jejích činů; tato měřítka uchovávají celý
smysl vzájemného darování i lidského plození v ovzduší pravé
lásky. To ovšem nelze uskutečnit, nepěstuje-li se poctivě
ctnost manželské čistoty.
2369
Dodrží-li se obě podstatná hlediska, spojení i plození, manželský
úkon si plně uchovává smysl vzájemné a pravé lásky a své
zaměření na svrchované povolání člověka k rodičovství.
2370
Občasná zdrženlivost, metody odpovědného plánování rodičovství
na základě sebepozorování a volby neplodných údobí jsou ve
shodě s objektivními měřítky mravnosti. Takové metody mají v
úctě tělo manželů, povzbuzují jejich vzájemnou něhu a
podporují výchovu k ryzí svobodě.
Vnitřně
špatné je
naopak každé jednání, které před manželským
stykem nebo při něm nebo při rozvíjení jeho přirozených
účinků má za cíl nebo za prostředek zabránit početí.
Zatímco pohlavní spojení celou svou povahou vyjadřuje
bezvýhradné vzájemné sebedarování manželů, stává se z něho
antikoncepcí projev objektivně opačný, sebedarování neúplné.
Tak přistupuje k odmítnutí otevřenosti pro život také zfalšování
vnitřní pravdy manželské lásky, která je povolána k
sebeodevzdání celé osoby. ... Antropologický a současně morální rozdíl mezi antikoncepcí
a volbou vhodného období je
spjat se dvěma vzájemně se vylučujícími představami o osobě
a lidské sexualitě.
2371
Budiž všem jasno, že život lidí i úkol sdělovat ho dál se
neomezuje jen na tento svět a nemůže se posuzovat a chápat jen
podle jeho měřítek, nýbrž vždycky má vztah k věčnému
určení člověka.
antiKONCEPCE
- PROČ JE ŠPATNÁ?
Mnozí lidé vědí,
že katolická církev i jiní odmítají antikoncepci, ale nevědí
proč. Představují si, že takový přístup mohou mít jen lidé,
kteří jsou příliš svázáni s minulostí
a mají strach z pokroku. Proč je tedy antikoncepce škodlivá?
antikoncepce
zraňuje ty, kteří ji používají.
Plodná
žena žádá lékaře o antikoncepci,
která má svým způsobem narušit normální zdravou funkci jejího
reprodukčního ústrojí tak, že bude alespoň dočasně neplodná,
a tedy méně zdravá. Lékař, který žádosti vyhoví, tím
porušuje Hippokratovu přísahu, která mu ukládá neškodit svým
pacientům. Nepřekvapuje, že procesy, pomůcky
a drogy, které jsou škodlivé samy o sobě, mají i škodlivé
vedlejší účinky.
§
Sterilizace
je trvalé chirurgické zmrzačení reprodukční schopnosti.
Vasektomie u muže působí někdy
zdravotní potíže, protože organismus po ní musí vstřebávat
spermie, které nemůže vyloučit normálním způsobem. S odstupem
času zvyšuje riziko rakoviny prostaty. Žena s podvázanými vaječníky
může v důsledku toho trpět dalšími gynekologickými potížemi.
Fyzický zásah sterilizace často působí
i psychické problémy související s vědomím viny a ztrátou
sebeúcty.
§
Nitroděložní
tělísko, např.
DANA, je cizí těleso umístěné v jinak sterilním prostředí dělohy,
kde může způsobit chronický zánět a snížit odolnost vůči
infekcím. Ty mohou být příčinou dalších nemocí včetně
trvalé sterility. V USA se již prakticky přestala tělíska používat,
protože byli výrobci nuceni platit uživatelkám veliké sumy odškodného.
§
Pilulka
je silná hormonální droga. Zastaví normální cyklus ženy a
nahradí jej umělým. Její užívání mívá psychické i fyzické
důsledky, někdy až smrtelné.
§
Bariérové
prostředky
(kondom, pesar) zasahují do organismu nejméně, ale materiál, z něhož
jsou vyrobeny, působí u některých uživatelů alergické reakce.
antikoncepce
škodí dětem.
§
Nitroděložní
tělísko zabrání
uhnízdění nově počatého dítěte v děloze a ono zemře
hladem. Pokud přežije, je vystaveno většímu riziku postižení.
§
Pilulka
v podstatě, i když ne vždycky, brání ovulaci a omezuje pohyb
spermií. Když však k ovulaci přece dojde a je počato dítě,
pilulka, podobně jako tělísko, zabrání uhnízdění a tím způsobí
velmi časný potrat.
§
I při použití spermicidů může dojít k početí.
Hrozí pak spontánní potrat nebo postižení dítěte.
antikoncepce
manipuluje s lidskou přirozeností.
Mužům
byla Stvořitelem dána průběžná plodnost a ženám plodnost
cyklická, ve které se střídají plodná a neplodná období.
Pomocí antikoncepce
se člověk snaží manipulovat s lidskou přirozeností a
kontrolovat plodnost, kterou chce vypínat a zapínat (většinou
vypínat) jako elektrické světlo. Křesťané věří, že člověk
byl stvořen k obrazu Božímu (Gen 1, 27) a že tedy zasahovat do
lidské přirozenosti znamená urážet Boha. Odmítáním Božího
daru plodnosti člověk v podstatě odmítá Boha, který ho stvořil
a staví na jeho místo modlu. (Mnozí upřímní křesťané
to ovšem nechápou.) Touto modlou, která se stane důležitější
než Bůh, je neomezené pohlavní uspokojení bez zodpovědnosti,
nebo pohodlný život bez výdajů a starostí s dětmi.
antikoncepce
působí nepřátelský vztah k dětem.
Jediným
smyslem antiikoncepce
je pohlavní uspokojení s vyloučením možnosti plození dětí.
Na děti se vůbec nemyslí. Když metoda selže a je přece počato
dítě, mívají rodiče zlost a chtějí se ho zbavit, aby
„napravili“ chybu. Antikoncepce
vede k potratům. Ve všech zemích, kde byla legalizována antikoncepce,
následovala legalizace potratů.
antikoncepce
je perverzní.
Co
znamená perverzní? Podle Sigmunda Freuda: „Perverzní je každý
pohlavní styk, při němž je výslovně vyloučeno početí.“
Početí dětí je přirozeným účelem pohlavního styku nutným k
zachování lidstva. Úmyslně vyloučit možnost početí znamená
zneuctít pravou povahu pohlavního aktu. Toto může být těžko
pochopitelné v moderním světě, kde je antikoncepční
mentalita samozřejmostí. Snad může pomoci následující příklad.
Je nutné a příjemné jíst a pít. Když chce někdo zhubnout, může
buď méně jíst (zdrženlivost), nebo vychutnat jídlo a pak je
zas vyzvracet (obžerství). Není to perverzní způsob přijímání
potravy? A není antikoncepce
ve své podstatě podobná?
antikoncepce
rozbíjí manželství.
Pohlavní
styk má být aktem lásky, v němž se manželé jedinečným způsobem
otvírají jeden druhému a navzájem se dávají v nejúplnějším
výrazu důvěry, přijetí a lásky, jakého je člověk schopen. Měl
by být nevysloveným obnovováním manželské úmluvy, slibu daného
na celý život. Je to Bohem daný způsob upevňování manželského
svazku a uschopňuje
manžele k dodržování tohoto slibu. Antikoncepce
vnáší do pohlavního aktu prvek odmítání, odmítání
plodnosti toho druhého. Antikoncepcí
říkají manželé: „Chci ti zůstat věrný ve štěstí, ale ne
v neštěstí, za které pokládám případné těhotenství.“ Antikoncepce
znamená vzájemné odmítání kvůli rozkoši, i když si to manželé
neuvědomují a není to jejich úmyslem. Odmítnutí potřebného
sebeovládání podporuje další růst žádostivosti, která vyhání
lásku a dál ohrožuje manželství. Matka Tereza to myslela vážně,
když říkala: Antikoncepce
ničí lásku,
proto nikdy nedávala děti k adopci manželům, kteří užívali antikoncepci.
Tento názor podporuje i statistika. Země, kde se běžně používá
antikoncepce,
mají rozvodovost 30-50%. Lidé, kteří ve stejných zemích používají
zodpovědné, přirozené plánování rodičovství mají
rozvodovost 1-3%. Kteří rozumní manželé by chtěli vědomě
ohrožovat svůj vztah antikoncepcí?!
antikoncepce
škodí společnosti.
Výše
uvedené skutečnosti mají samozřejmě široký dopad nejen na
jednotlivce, ale na celou společnost. Navíc:
§
Když se zdá, že nehrozí „nebezpečí“ početí, vzrůstá
pokušení k pohlavnímu styku
v situacích, ve kterých by bylo početí dítěte nezodpovědné,
tj. mimo manželství. Výsledkem je rozšířená promiskuita.
§
Promiskuita má za následek zvýšený výskyt pohlavních
chorob.
§
Vyloučení plodivého prvku z pohlavního spojení vede k přijímání
jiných sterilních sexuálních aktivit, jako je např.
homosexualita.
§
Tím je také otevřena cesta k odosobněné výrobě dětí
ve zkumavkách.