Co je antikoncepce?


… každé jednání, které před manželským stykem nebo při něm nebo při rozvíjení jeho přirozených účinků má za cíl nebo za prostředek zabránit početí - je vnitřně špatné.
(srov. KKC č. 2370)

   Regulace početí je antikoncepční když v souvislosti z manželským stykem má za cíl nebo za prostředek zabránit početí. Jejich podstatou je zamezení předpokládaného kontaktu vajíčka a spermií po souloži. Děli se na metody:

    mechanické: přerušení soulože, kondom, pesar, výplach pochvy;

   chemické: krémy, želé, čípky (působí přímo v pochvě), pilulky zabraňující ovulaci (hormonální).

   Sterilizace je chirurgický zákrok, který způsobuje u muže nebo u ženy trvalou neplodnost.

Přirozené metody odpovědného rodičovství (např. Billingsová ovulační metoda) nejsou antikoncepční. Jejich podstatou je pohlavní zdrženlivost v určitých obdobích, ať již ke zjištění těchto období používáme jakékoliv pozorovací způsoby.

   Regulace porodnosti zamlčované zabíjení, ničí počatý, nový lidský život. Jej podstatou je vypuzení již oplodněného vajíčka z  dělohy. Brání uhnízdění embrya v děloze; např.: některé hormonální tablety, postkoitální tablety „pilulka po tom“ např. RU-486, nitroděložní tělíska DANA-IUD.

   Informaci o raně potratovém účinku najdete v každém příbalovém letáku hormonální antikoncepce, kde je vysvětlován mechanismus jejího působení. Odborně podané formulace vedou k tomu, že si uživatelka neuvědomí podstatu věci, tj. usmrcení počatého dítěte. Např. v Praminu se uvádí: „… dochází … ke změnám děložní sliznice, které znemožňují uhnízdění vajíčka“. U Mirelle je uvedeno: „ovlivňují děložní výstelku tak, že je uhnízdění oplodněného vajíčka obtížnější“, atp. Producenti těchto prostředků takovýmto způsobem hájí své zájmy, to znamená, že se kryjí proti případným soudním procesům, a na druhé straně používají termíny nedostatečně objasňující podstatu věci pro průměrně vzdělané osoby, pro které odborné pojmy stále zůstávají nejasné. Stejně nejasné jsou pro ně i následky používání těchto prostředků. Matka se stává hrobem pro své dítě. Lůno matky, které by mělo být nejbezpečnějším místem na světě, je z ekologického hlediska místem, které je nejvíce znečištěno. Důsledkem této kultury smrti je interrupce – potrat.

   Antikoncepce spočívá v dočasném poškození plodnosti. Proto nemůže existovat neškodná antikoncepce, protože neexistuje neškodné poškození. Varování výrobců o vedlejších účincích vyplývá především z obavy před placením odškodného v případě poškození zdraví uživatelů. Riziko kardiovaskulárních chorob u žen, které užívají estroprogestageny za účelem antikoncepčně-raněpotratovým a přitom kouří cigarety, je 21x větší než u ostatních žen ve stejné věkové skupině. Nejvíce zatěžující je užívání hormonální antikoncepce u žen nad 35 let, u kterých zvyšují riziko kardiovaskulárních chorob sedmkrát a kouření cigaret je navíc zvyšuje třikrát. Estrogeny zvyšují zadržování vody a soli v organismu a tím zvyšují krevní tlak. Užívání antikoncepčních přípravků s velkou dávkou estrogenů čtyřnásobně zvyšuje riziko úmrtí z důvodu cévních chorob, infarktu nebo mozkové mrtvice. V případě užívání hormonálních antikoncepčních preparátů se sníženou dávkou estrogenů se riziko mozkových příhod zmenšuje, ale pořád je dvakrát větší než u ostatních žen. Dlouhodobé užívání estroprogestagenů zvětšuje četnost výskytu rakoviny prsu, rakoviny jater a adenomu jater, který je novotvarem nezhoubným, ale způsobuje smrtelné krvácení. Ženy přijímající estroprogestageny navzdory častějším gynekologickým kontrolám také častěji onemocní rakovinou čípku. Názor šířený různými farmaceutickými firmami, že nové estroprogestagenní pilulky snižují riziko hypertrofie děložní výstelky a rakoviny dělohy, je zneužitím. Působí tak totiž jenom progestageny, ale estrogeny obsažené v těchto tabletkách naopak hypertrofii výstelky povzbuzují. Užívání hormonální antikoncepce zvyšuje sedminásobně riziko výskytu tromboembolických změn   v žilách a tepnách různých orgánů. Projevy záleží na druhu cév a jimi vyživovaného orgánu nebo komplikacích. Například trombóza střední žíly sítnice hrozí slepotou, uvolnění části trombu v hlubokých žilách dolních končetin způsobuje embolii plicní tepny, který v závislosti na velikosti může být příčinou náhlé smrti. Četnost výskytu těchto dramatických komplikací nezávisí na délce užívání estroprogestagenních přípravků; to znamená, že se mohou objevit již během prvních měsíců jejich užívání. Zpočátku se mělo za to, že zvýšenou srážlivost způsobují jenom estrogeny. Tento názor se ukázal jako falešný, protože se na ní podílejí také progestageny, i ty řazené do nejnovější, třetí generace. Tyto způsobují až dvojnásobně větší riziko tromboembolických změn než progestageny druhé generace, obsažené ve starších antikoncepčních pilulkách. Přesto, že jsou užívány v menších dávkách, zůstávají déle v organismu a více odolávají procesům neutralizace a proto jejich vedlejší účinky nejsou vcelku menší. Antikoncepční pilulky obsahující velké dávky syntetických hormonů nejsou v stavu regulovat drobné „otřesy“ v hormonální rovnováze, které mohou být způsobeny různými fyziologickými činiteli (v období puberty a klimakteria nebo během návratu menstruačního cyklu po porodu), stejně tak jako různými vlivy prostředí či poruchami funkce hypotalamu, hypofýzy a jiných endokrinních žláz.

   Naproti tomu nepravidelné menstruační cykly vyžadují od ženy sebepozorování a eventuálně endokrinologické vyšetření. Když se ukáže, že jsou to cykly dvoufázové a tudíž podle předpokladu plodné a nejsou přitom příčinou žádných obtíží ani projevem nějaké skryté choroby, nevyžadují žádné léčení. Trestuhodným omylem je zkracování nebo prodlužování menstruačních cyklů podáváním estroprogestagenu způsobem obsaženým v antikoncepci, protože to nic neléčí a přímo naopak - může zesílit existující poruchu. Zvláště škodlivé je užívání estroprogestagenních antikoncepčních tablet v období puberty, protože může způsobit trvalé poruchy ovulace.

   V dnešní době je velká část lidstva opanovaná novou chorobou - strachem z dětí. Je to ten důvod, proč se některé ženy rozhodují užívat hormonální antikoncepci, i když vědí o jejích škodlivých účincích. Je to výraz ztráty pudu sebezáchovy lidského rodu. Není to náhodná věc. „Lék proti dítěti“ je popularizovaný většinou světových médií. Tato média jsou ovládána boháči, kteří ovládají většinu bohatství světa a nechtějí se o ně podělit spravedlivějším způsobem. Ideologie divokého tržního hospodářství ospravedlňuje udržování většiny lidí ve stavu nejistoty o svou materiální budoucnost. Na jedné straně jsou současní lidé strašeni vidinou nezaměstnanosti, bídy a bezdomovectví a na druhé - lákáni chutí zbohatnutí a mámení iluzí „ráje bezmezného konzumu“. Ani jedna z těchto krajností nepřeje otevření se přijetí dítěte v rodině. Odtud pochází záměr oddělit pohlavní styk od plodnosti a považování ho za zvláštní „konzum“. Slouží tomu antikoncepce, potrat a sterilizace. Lidé usilující o bezmezný konzum mj. v sexuální sféře nejednou ničí svoje zdraví a narušují dobra jiných lidí - často nejbližších.

   Naprosto neškodné jsou jenom metody přirozeného, odpovědného plánování rodičovství. Jejich používání se neváže na poškození plodnosti, protože tyto metody spočívají na rozpoznání plodné a neplodné fáze menstruačního cyklu ženy a přizpůsobení času manželského setkání těmto fázím. Vyžaduje to spolupráci obou manželů, což slouží k prohloubení jejich vzájemné úcty a lásky. Metody přirozeného, odpovědného plánování rodičovství používají miliony manželů na celém světě. Rozvoj těchto metod, (symptotermální metody, Billingsovy ovulační metody) vede k dosažení velké efektivnosti v regulaci početí, pokud si manželé tyto metody správně osvojí a správně je používají.

   Z celkového hlediska má šíření antikoncepce přesně opačný účinek než se lidé domnívají. Zkušenosti z celého světa ukazují, že čím víc je rozšířena antikoncepce, tím víc se šíří i interrupce, jejich legalizace a liberalizace (tzv. vyspělé státy). S propagací a osvojováním antikoncepčních praktik se totiž šíří a fixuje i ona protiživotní mentalita. Dítě začíná být víc a víc chápáno jen jako objekt, ne už jako subjekt. Ne jako někdo, komu bychom měli sloužit (i jeho existenci), ale jen jako něco, co má sloužit k uspokojování našich momentálních přání. Dítě se stává pouhým prostředkem k naší seberealizaci. To se ovšem vylučuje s úctou k jeho životu a k životu vůbec. Přistoupí-li někdo na takovýto způsob myšlení, veze se s proudem, uvěří každé propagandě a nakonec se nezastaví před ničím.

   Antikoncepce a interrupce nestojí proti sobě, naopak. Jsou to dvě dcery těchže rodičů  neúcty k životu a sobectví. Však také tyto povedené sestřičky společně působí na lidi, jedna druhou doplňuje a podporuje. Víme, že interrupcí je tím víc, čím víc je nevázaného sexu. Jednou z příčin současné sexuální exploze je právě antikoncepce, neboť ona podporuje přemíru sexu, zvláště mimomanželského, tím, že ji umožňuje, a to spolu s interrupcí. Jedna slouží jako „prevence“, druhá jako „pojistka“. 

KKC 2366 - Plodnost je dar a cíl manželství, neboť manželská láska svou přirozeností směřuje k tomu, aby byla plodná. Dítě se nepřidružuje k vzájemné lásce manželů zvenčí; pučí v samém srdci toho vzájemného darování, jehož je plodem a naplněním. Proto církev, která stojí na straně života, učí, že každý manželský úkon musí zůstat otevřený předávání života. Tato nauka, vícekrát vyložená učitelským úřadem církve, je založena na nerozlučitelném spojení mezi dvěma významy manželského úkonu, které  Bůh chtěl a jež člověk nesmí ze své iniciativy rozdělit: tělesné spojení a plození.

Katechismus Katolické Církve

2367 Manželé, povolaní předávat život, se podílejí na stvořitelské moci a na otcovství Boha. Manželé vědí, že plněním úkolu dávat život a vychovávat - což je třeba považovat za jejich vlastní poslání - se stávají spolupracovníky lásky Boha Stvořitele a jakoby jejími tlumočníky. Proto mají plnit svůj úkol s lidskou  a křesťanskou odpovědností.

2368 Zvláštní hledisko této odpovědnosti se týká odpovědného rodičovství. Z pádných důvodů mohou manželé chtít zrození svých dětí oddálit. Musí si však ověřit, zda jejich přání není plodem sobectví a zda je v souladu se správnou velkodušností odpovědného rodičovství. Kromě toho uspořádají své chování podle objektivních mravních měřítek:

   Když tedy běží o to, jak uvést v soulad manželskou lásku s odpovědným sdělováním života, nezávisí mravní povaha jednání jen na upřímném úmyslu a zhodnocení pohnutek, ale musí se určovat objektivními měřítky, vzatými z přirozenosti lidské osoby a jejích činů; tato měřítka uchovávají celý smysl vzájemného darování i lidského plození v ovzduší pravé lásky. To ovšem nelze uskutečnit, nepěstuje-li se poctivě ctnost manželské čistoty.

2369 Dodrží-li se obě podstatná hlediska, spojení i plození, manželský úkon si plně uchovává smysl vzájemné a pravé lásky a své zaměření na svrchované povolání člověka k rodičovství.

2370 Občasná zdrženlivost, metody odpovědného plánování rodičovství na základě sebepozorování a volby neplodných údobí jsou ve shodě s objektivními měřítky mravnosti. Takové metody mají v úctě tělo manželů, povzbuzují jejich vzájemnou něhu a podporují výchovu k ryzí svobodě.

   Vnitřně špatné je naopak každé jednání, které před manželským stykem nebo při něm nebo při rozvíjení jeho přirozených účinků má za cíl nebo za prostředek zabránit početí.

   Zatímco pohlavní spojení celou svou povahou vyjadřuje bezvýhradné vzájemné sebedarování manželů, stává se z něho antikoncepcí projev objektivně opačný, sebedarování neúplné. Tak přistupuje k odmítnutí otevřenosti pro život také zfalšování vnitřní pravdy manželské lásky, která je povolána k sebeodevzdání celé osoby. ... Antropologický a současně morální rozdíl mezi antikoncepcí a volbou vhodného období je spjat se dvěma vzájemně se vylučujícími představami o osobě a lidské sexualitě.

2371 Budiž všem jasno, že život lidí i úkol sdělovat ho dál se neomezuje jen na tento svět a nemůže se posuzovat a chápat jen podle jeho měřítek, nýbrž vždycky má vztah k věčnému určení člověka.

 

antiKONCEPCE - PROČ JE ŠPATNÁ?

   Mnozí lidé vědí, že katolická církev i jiní odmítají antikoncepci, ale nevědí proč. Představují si, že takový přístup mohou mít jen lidé, kteří jsou příliš svázáni s minulostí a mají strach z pokroku. Proč je tedy antikoncepce škodlivá?

antikoncepce zraňuje ty, kteří ji používají.

Plodná žena žádá lékaře o antikoncepci, která má svým způsobem narušit normální zdravou funkci jejího reprodukčního ústrojí tak, že bude alespoň dočasně neplodná, a tedy méně zdravá. Lékař, který žádosti vyhoví, tím porušuje Hippokratovu přísahu, která mu ukládá neškodit svým pacientům. Nepřekvapuje, že procesy, pomůcky a drogy, které jsou škodlivé samy o sobě, mají i škodlivé vedlejší účinky.

§         Sterilizace je trvalé chirurgické zmrzačení reprodukční schopnosti. Vasektomie u muže působí někdy zdravotní potíže, protože organismus po ní musí vstřebávat spermie, které nemůže vyloučit normálním způsobem. S odstupem času zvyšuje riziko rakoviny prostaty. Žena s podvázanými vaječníky může v důsledku toho trpět dalšími gynekologickými potížemi. Fyzický zásah sterilizace často působí i psychické problémy související s vědomím viny a ztrátou sebeúcty.

§         Nitroděložní tělísko, např. DANA, je cizí těleso umístěné v jinak sterilním prostředí dělohy, kde může způsobit chronický zánět a snížit odolnost vůči infekcím. Ty mohou být příčinou dalších nemocí včetně trvalé sterility. V USA se již prakticky přestala tělíska používat, protože byli výrobci nuceni platit uživatelkám veliké sumy odškodného.

§         Pilulka je silná hormonální droga. Zastaví normální cyklus ženy a nahradí jej umělým. Její užívání mívá psychické i fyzické důsledky, někdy až smrtelné.

§         Bariérové prostředky (kondom, pesar) zasahují do organismu nejméně, ale materiál, z něhož jsou vyrobeny, působí u některých uživatelů alergické reakce.

antikoncepce škodí dětem.

§         Nitroděložní tělísko zabrání uhnízdění nově počatého dítěte v děloze a ono zemře hladem. Pokud přežije, je vystaveno většímu riziku postižení.

§         Pilulka v podstatě, i když ne vždycky, brání ovulaci a omezuje pohyb spermií. Když však k ovulaci přece dojde a je počato dítě, pilulka, podobně jako tělísko, zabrání uhnízdění a tím způsobí velmi časný potrat.

§         I při použití spermicidů může dojít k početí. Hrozí pak spontánní potrat nebo postižení dítěte.

antikoncepce manipuluje s lidskou přirozeností.

Mužům byla Stvořitelem dána průběžná plodnost a ženám plodnost cyklická, ve které se střídají plodná a neplodná období. Pomocí antikoncepce se člověk snaží manipulovat s lidskou přirozeností a kontrolovat plodnost, kterou chce vypínat a zapínat (většinou vypínat) jako elektrické světlo. Křesťané věří, že člověk byl stvořen k obrazu Božímu (Gen 1, 27) a že tedy zasahovat do lidské přirozenosti znamená urážet Boha. Odmítáním Božího daru plodnosti člověk v podstatě odmítá Boha, který ho stvořil a staví na jeho místo modlu. (Mnozí upřímní křesťané to ovšem nechápou.) Touto modlou, která se stane důležitější než Bůh, je neomezené pohlavní uspokojení bez zodpovědnosti, nebo pohodlný život bez výdajů a starostí s dětmi.

antikoncepce působí nepřátelský vztah k dětem.

Jediným smyslem antiikoncepce je pohlavní uspokojení s vyloučením možnosti plození dětí. Na děti se vůbec nemyslí. Když metoda selže a je přece počato dítě, mívají rodiče zlost a chtějí se ho zbavit, aby „napravili“ chybu. Antikoncepce vede k potratům. Ve všech zemích, kde byla legalizována antikoncepce, následovala legalizace potratů.

antikoncepce je perverzní.

Co znamená perverzní? Podle Sigmunda Freuda: „Perverzní je každý pohlavní styk, při němž je výslovně vyloučeno početí.“ Početí dětí je přirozeným účelem pohlavního styku nutným k zachování lidstva. Úmyslně vyloučit možnost početí znamená zneuctít pravou povahu pohlavního aktu. Toto může být těžko pochopitelné v moderním světě, kde je antikoncepční mentalita samozřejmostí. Snad může pomoci následující příklad. Je nutné a příjemné jíst a pít. Když chce někdo zhubnout, může buď méně jíst (zdrženlivost), nebo vychutnat jídlo a pak je zas vyzvracet (obžerství). Není to perverzní způsob přijímání potravy? A není antikoncepce ve své podstatě podobná?

antikoncepce rozbíjí manželství.

Pohlavní styk má být aktem lásky, v němž se manželé jedinečným způsobem otvírají jeden druhému a navzájem se dávají v nejúplnějším výrazu důvěry, přijetí a lásky, jakého je člověk schopen. Měl by být nevysloveným obnovováním manželské úmluvy, slibu daného na celý život. Je to Bohem daný způsob upevňování manželského svazku  a uschopňuje manžele k dodržování tohoto slibu. Antikoncepce vnáší do pohlavního aktu prvek odmítání, odmítání plodnosti toho druhého. Antikoncepcí říkají manželé: „Chci ti zůstat věrný ve štěstí, ale ne v neštěstí, za které pokládám případné těhotenství.“ Antikoncepce znamená vzájemné odmítání kvůli rozkoši, i když si to manželé neuvědomují a není to jejich úmyslem. Odmítnutí potřebného sebeovládání podporuje další růst žádostivosti, která vyhání lásku a dál ohrožuje manželství. Matka Tereza to myslela vážně, když říkala: Antikoncepce ničí lásku, proto nikdy nedávala děti k adopci manželům, kteří užívali antikoncepci. Tento názor podporuje i statistika. Země, kde se běžně používá antikoncepce, mají rozvodovost 30-50%. Lidé, kteří ve stejných zemích používají zodpovědné, přirozené plánování rodičovství mají rozvodovost 1-3%. Kteří rozumní manželé by chtěli vědomě ohrožovat svůj vztah antikoncepcí?!

antikoncepce škodí společnosti.

Výše uvedené skutečnosti mají samozřejmě široký dopad nejen na jednotlivce, ale na celou společnost. Navíc:

§         Když se zdá, že nehrozí „nebezpečí“ početí, vzrůstá pokušení k pohlavnímu styku  v situacích, ve kterých by bylo početí dítěte nezodpovědné, tj. mimo manželství. Výsledkem je rozšířená promiskuita.

§         Promiskuita má za následek zvýšený výskyt pohlavních chorob.

§         Vyloučení plodivého prvku z pohlavního spojení vede k přijímání jiných sterilních sexuálních aktivit, jako je např. homosexualita.

§         Tím je také otevřena cesta k odosobněné výrobě dětí ve zkumavkách.

David Prentis                                                                                     www.prolife.cz