„H Ř Í C
H“
pondělí
23. 9. 2002.
Kázal
otec Michal
Milí
bratři a sestry,
jednou
jsem četl takový rozhovor s naší známou osobností, se
známým hercem, uvaděčem zábavných pořadů, konferenciérem
Josefem Dvořákem. V tom rozhovoru se tvářil jako člověk věřící,
tak nějak podal ten svůj život jako že věří v Boha a doslova
tam říkal: „Chtěl bych si
však ten život nějak užít, tak trochu hřešit a přesto být
spasen.“ Není nám takový životní
postoj také blízký? Je to přece takové lidské.
Ale na druhé straně – slyšeli jsme dnes to velice
radikální evangelium: „ Jestliže tě svádí tvá ruka, noha,
oko“ – jakákoliv příležitost ke hříchu – odstraň tuto příležitost
dřív, než bude pozdě. Může nám dát hřích, třebas i malý, něco dobrého ? To je otázka, kterou si často
neklademe, ale kterou bychom si měli klást! Co očekáváme od hříchu?
Může nám splnit nějaké přání, může nám přinést radost, štěstí?
Abychom si mohli odpovědět na tyto otázky, podívejme se na úplný
počátek. Kde se vzal hřích? Jak se to stalo? Odkud přišlo to zlo?
Víme, že naši prarodiče žili v ráji. Byli nesmrtelní. Měli
všeho dost, netrápilo je nic, neměli žádný nedostatek, netrpěli
žádnými nemocemi, všechno bylo takové ideální. Ta harmonie
prvotního světa byla dokonalá. Až do chvíle, kdy člověk
zapochyboval o Boží lásce, o tom, že Bůh mu dává všechno. Člověk
přestal věřit, že Bůh se o něho stará a chtěl se vlastně
postarat sám o sebe, chtěl ten život vzít do vlastních rukou. A tak
se rozhodl jít vlastní cestou. Přestoupil přikázání Pána Boha a
rozhodl se hledat vlastní štěstí. Ale zjistil, že sám bez Boha
neznamená nic. Do jeho života přišla smrt, nemoc, nenávist, války.
To jsou následky toho, když člověk se rozhodne jít vlastní cestou,
bez Boha. A ještě něco. Ten hřích se stal dědičným. Je to tzv.
prvotní hřích – dědičný hřích, který se přenáší
z generace na generaci, takže i my díky svým prvním rodičům
trpíme takovou slabostí: náklonností ke zlu. Ježíš přemohl smrt,
Ježíš zvítězil nad hříchem, ale taková ta slabost, náklonnost
ke hříchu, ta nás trápí dodnes. A co nám vlastně řekl hřích o
nás? Bůh nám dal svobodu, ale hřích ji zničil nebo hodně omezil.
Jednou z vlastností hříchu
je, že člověka zotročuje. Člověk začíná s nějakou malou
špatností třeba v dětství a později v dospělosti si
s tím neví rady. Už je spoután tím hříchem. Ale nejsme zase
tak úplně bezmocní. Máme svobodnou vůli rozhodovat se. A tak jestliže
se rozhodujeme pro něco špatného, znamená to, že po tom toužíme,
že je to v našem srdci, že si něco špatného přejeme. Ty
skutky, které konáme, ukazují na to, co se nachází v našem
srdci, na to, co je v nás. V Písmě svatém čteme: „Žádný
dobrý strom nenese špatné ovoce.“ Znamená to, že ten strom -
člověk a to ovoce - jeho skutky, jde jedno s druhým. Že
člověk se pozná podle
ovoce, podle skutků. A tak to ovoce, ty skutky člověka ukazují jeho
pravou tvář, to, co se skrývá v jeho srdci, uvnitř každého
člověka.
Sv.
Pavel říká: Kdo seje do svého těla, tzn. kdo myslí jen a jen na
sebe – sklidí z těla záhubu. Kdo však seje do svého ducha,
kdo se dokáže rozhlédnout po světě i po těch, kteří něco potřebují
– z ducha sklidí věčný život. A tak tedy, když to řekneme
úplně jasně: odměnou za
hřích je smrt a odměnou za dobrý život, za život podle ducha je věčný
život. Hřích nám také ukazuje jací jsme vůči Bohu. Jestli jsme
mu vděční nebo nevděční, jestli ho máme rádi nebo ne. Jak jsme
si říkali, ti první lidé, naši rodiče, zapochybovali o tom, že Bůh
je skutečně miluje, zapochybovali, že jim dává všechno, mysleli
si, že je chce o něco ošidit. A jak to je s námi? Často si připomínáme
příběh O marnotratném synu. To byl syn, který také měl vše u
svého otce, ale nebyl spokojen. Myslel si, že bez něj, bez jeho
dohledu, bez jeho rady a pomoci mu bude lépe. A nejednou se tak
chováme i my. Chceme žít jen podle sebe. Říkáme NE svému Otci,
jdeme za nějakým přeludem, nějakou představou absolutní volnosti,
za nějakou fatamorgánou, která se rozplyne, jen co dojdou peníze,
jen co nás opustí přátelé, zradí zdraví, zklame kariéra. A kvůli
těmto věcem pomíjejícím jsme schopni zničit vztah
otcovské lásky, který k nám Bůh má. Snadno mu ukážeme
záda, snadno mu dáme sbohem, snadno se vydáme na tu cestu bez něj.
To ukazuje ten náš vztah, který se občas v těch
relacích mezi člověkem a Bohem objevuje.
Hřích
nám ukazuje také to naše neposlušné, pyšné srdce, když si
myslíme, že všechno víme líp než náš Otec, který je
v nebi. Když si tak představím, jaká je dnes ve světě životní
úroveň, každý asi máte v rodině nějaké auto. Když si ho pořídíte,
tak se seznámíte třeba s tím, jakou může jet maximální
rychlostí, kolik uveze, co snese, co vydrží a kdo má rozum, tak se
podle toho řídí. Důvěřuje těm konstruktérům, kteří to auto
zkonstruovali, vymysleli a ví, co to auto snese. Tak žádný rozumný
člověk nebude toto auto přetěžovat. Podobně je to i s námi.
Ten náš konstruktér, když to tak řeknu, ten, který nás stvořil,
je Bůh. On ví, co potřebujeme, na co máme, na co stačíme, ale co už
nám škodí. Ale on si to nenechává pro sebe, on nám to říká: „Člověče,
toto je dobré a to je špatné. Tímto se řiď a tam od toho
neutíkej.“ Bůh dává člověku přikázání, přikázání pro život,
jsou to vlastně takové dopravní značky na cestě našeho života,
není to žádné omezení, ale je to taková Boží starost o člověka, abychom dobře prošli celý ten svůj život.
Víte, že kdyby třeba také v silničním provozu neplatily žádné
dopravní předpisy, to by to dopadlo, to bychom asi daleko nedojeli. A
zrovna tak je to s Desaterem, s těmito Božími přikázáními
v našem životě. Bůh nás chce bezpečně provést životem,
chce nás uchránit zbytečných problémů, starostí a bolestí.
A
tak, kdo je moudrý, zachovává tato Boží přikázání, která dal Bůh
Tvůrce, který člověka velice dobře zná. A tak řekněme si krátce
něco právě ke každému z těch přikázání.
Bůh
si přeje, abychom ho milovali, jako svého jediného Boha.
Znamená to, že by byl Bůh tak samolibý. Myslím, že ne. Spíš mu
jde o naše dobro. V té lásce vlastně chce, abychom následovali
jeho příkladu. Abychom si vzali příklad z jeho života,
z jeho takové existence, abychom se od něho učili. Abychom si
nestavěli před oči žádné náhražky místo něho. Nějaké modly.
Víte, že mnozí lidé si místo Boha, místo náboženství vyberou nějakou
modlu – majetek, moc, drogy – něco, čím člověk chce zasytit ten
svůj život, naplnit. Ale přinese to to opravdové štěstí? To
opravdové štěstí může dát jedině Bůh. On dává také věčný
život. Proto chce, abychom ho milovali, abychom se k němu stále
a stále obraceli.
Potom
nám říká: „Nevezmeš nadarmo mé jméno do úst.“ Chce,
abychom si ho skutečně vážili, abychom ho brali vážně a to Boží
jméno vyjadřuje samou jeho podstatu, jeho velikost, všemohoucnost,
lásku. A to jsou pro nás hodnoty svaté.
Pak
říká: „Pamatuj, abys den sváteční světil.“ Máme si
totiž uvědomit, že v životě existuje ještě něco jiného než
jenom práce. Máme také rodinu, máme Boha, máme
své zdraví, máme své bližní, kteří nás potřebují.
V tomto přikázání jde vlastně o to, podívat se na ten náš
život trošku jinak, abychom vyšli z toho stereotypu práce a
starostí. Takže ten volný den, ten sváteční den je pro člověka.
Je to dar, Bůh ví, že takový den potřebujeme.
Dále
vám říká: „Cti otce svého i matku svou, a připojuje ještě
zaslíbení – „abys byl dlouho živ a dobře se ti vedlo
na zemi.“ Cti otce svého i matku svou, rodiče a každý
z vás může být svým rodičům za něco vděčný. Přinejmenším
za dar života. Víte, že nikdo z nás není ideální. A i když třeba ta výchova rodičů nebyla ideální, tak vězme,
že Bůh umí napravit všechno to, co se našim rodičům nepodařilo.
A buďme tedy rodičům vděční, když ne třeba za nějaký dobrý příklad
v životě, tak určitě za dar života, za možnost, že tu každý
dnes může být.
Bůh
říká: „Nezabiješ!“ On sám je Pánem nad životem a
smrtí. On život dává i bere zpět. On ho má zcela ve svých rukou.
A člověk by se neměl stavět na místo Boha. Neměl by
rozhodovat o tom, zda toto dítě se narodí nebo nenarodí, zda tento
starý člověk má ještě žít nebo už má zemřít. Neměli bychom
řešit svoje problémy, konflikty silou. Ale na druhou stranu máme se
umět také bránit.
Bůh
říká dále: „Nesesmilníš!“ Budeš věrný, budeš si vážit
daru předávání života, nebudeš toho zneužívat. Je to dar, který
Bůh dal manželům, aby byli jedno, jde tady o jednotu rodiny, o její
štěstí, o důvěru mezi lidmi, o jejich věrnost a nejde jenom o ně,
o ty dospělé, jde také o děti, které v takové rodině vyrůstají,
oni potřebují takové prostředí, atmosféru důvěry, věrnosti a
jednoty. Berme na ně ohled.
Dále
Bůh říká: „Nebudeš krást!“ On se stará vlastně o
takové naše soukromé vlastnictví, o to, abychom si nebrali to, co
nám nepatří. I když člověk něco vlastní, to není žádným hříchem.
Každý majetek dobře spravovaný, dobře obhospodařovaný člověka
rozvíjí. Vytváří v něm smysl pro odpovědnost, také pro štědrost,
umět se dělit atd. A tak osobní majetek je dobrý, jenom s ním
umět dobře zacházet, ale nekrást, nezávidět si a pamatovat na to,
že nic z tohoto majetku si také člověk nemůže vzít sebou tam
do věčného života. Tam si sebou bereme jenom ty své dobré nebo špatné
skutky.
A
tak nějak pomalu nakonec Bůh také připomíná: „Nebudeš křivě
svědčit!“ Je to taková ochrana zase toho práva člověka na
dobré jméno, na pravdu. A tak pozor na ten náš jazyk, co někdy říkáme.
Nemusí jít zrovna o svědčení při
soudu, i když to je velice důležité, ale jsou to třeba také naše
pomluvy, polopravdy, posuzování. To může druhého člověka úplně
zničit. A velice často toto bývají těžké hříchy, které si třeba
ani neuvědomujeme.
Tak
jsme si připomněli ty rady, ta přikázání Pána Boha pro náš život,
abychom ho dobře prožili, abychom nenabourali hned za tou 1. zatáčkou.
A kdo nedbá na tyto rady, ukazuje vlastně takovou prázdnotu svého
srdce, taky takovou hloupost, protože člověk, který jde jenom za
tím, co bylo vlastně stvořeno, třeba za nějakým majetkem, mocí,
za rozkoší a nevšímá si toho, který stvořil celý svět,
z kterého to vše
pochází, v kterém všem to má začátek, takový člověk, je
uvnitř prázdný. Člověk, který nežije podle žádných zásad, je
svému okolí navíc nebezpečný. A člověk, který odkládá své
obrácení, změnu života je také hloupý. Protože neznáme ani dne
ani hodiny, kdy ze svého života budeme skládat Bohu účty. Ale zvedněme
hlavu trošku. Dokud žijeme, dá se mnohé změnit, dá se téměř všechno
změnit. Naše záchrana je v Ježíši Kristu. On přemohl smrt a
pro jeho zásluhy může být odpuštěn každý náš hřích. Vzpomeňme
si, jak on jedná s člověkem hříšným. Znáte ten příběh,
kdy Farizeové přivedli k Ježíšovi tu nevěrnou ženu.
Farizeové ji obžalovali a říkají: naše právo nám přikazuje,
abychom takovou ukamenovali, co ty o tom soudíš? A teď se ukazuje ten
Ježíšův soud. On nejprve usvědčí Farizeje také z jejich
vlastní viny, že ani oni nejsou bez hříchu. „Kdo je bez hříchu,“
řekl „ať první hodí kamenem.“ A oni se postupně vytráceli
jeden za druhým a nakonec tam zbyla ta žena sama. Ježíš se na ni
podívá a říká: „Nikdo tě neodsoudil, ženo? Ani já tě
neodsuzuji. Jdi a víc už nehřeš.“ To není už takové to světské
právo, ten náš lidský soud. Je to boží soud, je to Boží
milosrdenství, je to zpověď a odpuštění.
Bůh
zná naši křehkost, ví, že bojujeme v životě s mnohým.
A někdy nám vlastně ty naše slabosti jaksi pomáhají v tom,
abychom třeba v životě nebyli příliš pyšní a abychom také
dokázali odpouštět jiným, když sami nejsme ještě dokonalí. Já
vám tak na závěr chci říct příklad jednoho světce, našeho
národního patrona, sv. Klementa Maria Hofbauera. On vlastně celý život
bojoval s takovou svojí povahou, prudkostí, někdy zlostí,
zlobou, s takovou výbušností. Trápil se tím, až do svého
stáří. Ale právě proto, že to nevzdal, že celý život proti
tomuto bojoval, tak mu Bůh tuto snahu, tento boj připočítal jako
zásluhu. Takže se nakonec mohl stát svatým. A on ten svatý Klement
jednou měl říct taková slova: „Pane Bože, já ti děkuji za tuto
vadu, kterou mám. Kdybych ji neměl, tak bych sám sobě za chvíli
líbal ruce.“ Chtěl tím říci, že by byl asi pyšný, protože to
byl člověk jinak velice vzdělaný a schopný, ale tato vada ho právě
vedla k pokoře a k tomu, aby uměl odpouštět druhým, kteří
se na něm něčím provinili. A tak je to tedy i s námi. Někdy
ty naše vady, ty naše hříchy nás vedou k takové pokoře,
k tomu abychom nebyli pyšní. Ale snažme se právě, jako sv.
Klement, bojovat proti tomu všemi, co v nás není dobré, co
v nás není svaté a přitom nezoufat, nebát se, když se to někdy
nepodaří. Nikdo z nás, bratři a sestry, není superman, a Ježíš
o tom ví, on s tím počítá. A stále nabízí své odpuštění.
Pokoj pro tělo i duši člověka. On ví, že tomu, komu v životě
hodně odpustí, ten ho bude za to hodně milovat. Amen